AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.609

Någon som provat Continetal 4x4 Wintercontact?

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Tänkte ge kärra lite nya vinterhjul och i Tyskland säljs dessa till vad bara fälgarna kostar. Har kört Hakka för tyska vägar på 520n i vinter och det funkade bra.

Dessa är kanske ändå bättre än halvdana dubbade Michelin Alpin?

(Jo, det brukar bli någon tur till Norrland på vintern med X5an, men mest är det Sth vinter som den får slita.)
Ro
972
Robert J
Lyfter frågan igen då det börjar bli dags att beställa...

Någon som kör duddfria Eu däck på sin X3 eller X5 och kan ge lite utlåtande om hur det funkar på snö och is.

Jag har själv Nokian "Eu" däck på 520n men den är 2WD så jag inbillar mig att det är annorlunda på en xDrive?
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Jag var på vippen att få det på min nybeställda X3 men fått för mig, efter att läst här och i tester i biltidningar, att dem är sådär. Slutade med att jag beställde Nokian hkpl dubbdäck istället.
Ro
972
Robert J
Tack för input. Det jag funderar över är om det inte är bättre med nya Eu däck än 5år gamla dubbade Michelin. Hmmm....
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Så är det kanske. Men hur mycket skiljer det i pris då? När jag beställde genom BMW så skiljde det 4000 kr men jag antar att man kan hitta billigare.
Kör med sk EU däck, 17-tums Dunlop Wintersport 3D RFT på X3. Funkar sådär på snö/is men fantastiskt bra vid vattenplaning, regn och fuktiga vägbanor som vi har mestadels i södern.

Personligen tycker jag att man antingen köper bra centraleuropeiska däck om man kör mestadels motorväg och många mil, annars föredrar jag dubb helt klart.

De nordiska friktionsdäcken tycker jag mestadels känns obehagliga - sladdriga så fort det blir töväder och dåliga vid regn. men det är som sagt baserat på min körcykel och förhållanden.
Ro
972
Robert J
Jag har 18" nu och behöver köpa nya däck. Fick med hjulen med bilen och har aldrig riktigt gillat looken på dem. Så då tänkte jag att 19" borde vara kul och hittar då att ett komplett set kostar ca 18 000 från Tyskland. Visst får man ett set 19" med dubbdäck här hemma för samma pengar men inte med original fälg. Dubbdäck kostar ca 10-11 och lägger man på ett set BMW fälgar så är det nästan 26-27 man landar på. Nöjer man sig med något från ex Gummihuet så klarar man 20 med dubbdäck och fälgar.
ma
51
martin325d
X3 3.0sd -08
Har Good Year Ultragrip Wrangler 255/50R19 (tror de är centraleuropeiska) på X6:an som jag köpte i höstas. Har alltid haft dubb på tidigare bilar (har dubb på X3:an också) men till min förvåning saknade jag aldrig dubb en enda gång i vintras (norra Stockholmsområdet). Snarare fick jag betydligt bättre grepp på allt utom möjligen ren blankis (och då blev det marginellt sämre bara).
Jag hade ingen aning om att dubbfria däck var så bra.
Ro
972
Robert J
Låter som det är safe att köpa Eu sulor till den då. Verkar inte bli värre än på min 2WD F11 och det fixar jag. :)
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Min erfarenhet av dubbfritt är att de är förvånansvärt bra första året, hyfsade andra året och totalt värdelösa tredje året så i vinter blir det nya dubbade Hakka till X3an....ca 14.000 med ej originalfälg

Fast efter tre säsonger bör väl även ett dubbdäck bytas ut?
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Helt rätt Kristoffer_L men tycker ändå att dubbfria däcken tappar sina egenskaper mycket fortare än dubbdäck
Ro
972
Robert J
Jag inbillar mig att dubbfria inte är känsliga för inkörning som dubbade är då jag inte kan se att det finns något i de dubbfria som skulle kunna påverkas av inkörning. Eller finns det andra bud om det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.