|
|
|
|---|---|
|
Har problem med min e38 750 -99a. Problemet är att det blir ett oljud när man varvar den över 3000 rpm. Låter som ett riktigt dåligt lager, skramlar/ viner . Först trodde jag att det var spännrullarna till drivremen som hade gett upp, men tyvärr så var det inte så. Hade uppe bilen på lyften förut och då tyckte jag att ljudet kom ifrån convertern eller lådan. Vill även passa på att berätta att när bilen har stått några veckor så vill inte backen gå i riktigt, dröjer ett tag innan den drar när man lagt växelväljaren i " R " . Sen har det även visat " trans fail safe prog " i huvudinstrumentet . Har kollat felkoder på den men kommer tyvärr inte ihåg vad det stod ! Kan återkomma med de. Tacksam för svar :-) MVH Mattias | |
|
Oljan kan vara låg om den har läckt någonstans. Så då tar det ett tag innan pumpen får upp trycket. Men vin ljudet kan vara turbinen eller pumpen så därav att trycket tar tid. Kolla om du har vibrationer när du kör i ca 100 och håller jämn gas. Det brukar uppstå när turbinen är slut. I ditt fall kan det va pumpen o då får man lager vin. Finns delar att byta, kolla på realoem.com. /F1 |
|
| Hur beter sig 5-petaren när de berömda plastkulorna är på väg att krångla? | |
|
Okej! ! Kan tyvärr inte se att den läcker någon olja från lådan och det uppstår inga vibrationer vid hastighet. Ska kolla lite på en sådan pump då, något som du " F1 power" har bytt ?? Eller kanske finns med som mekartips .. MVH Mattias |
|
|
Hej, Nu ligger det väl nära tillhands att oljudet kommer ifrån lådan då den beter sig som den gör. Annars skulle jag säga att det är oljepumpen. Då muttrarna och bulten har börjat vibrera loss är det inte ovanligt att bulten när den vibrerar ut till slut går emot kedjan. Det vanliga är dock då att ljudet till en början uppkommer vid varm bil på tomgång när kedjan blir lite slack. Ljudet som uppstår är välldigt skärande och uppfattas som om det kommer ifrån lådan (turbinen). Ner med tråget ett enkelt ingrepp ny packning nya muttrar och bult två timmar senare klart. Glöm inte att kolla skruvarna som håller ihop pumpen dom kan också ha gängat upp sig. |
|
|
Kolla så inte olja läcker ut från rören till lådans oljekylare, eller oljekylaren. Det är lätt att mista det för sevooljelekage. Jag har inte bytt pumpen på BMW låda. Men man får ha ner låda o allt så man kommer åt framifrån. Turbinen lossas från svänghjulet genom hålet i oljetrågets bakkant. Du kommer behöva ny olja o filter med. Passa på att byta packboxen på utgående axel på motorn, den tenderar att läcka efter så där 30kmil. Och man river gärna inte ner lådan sen igen. Sen kan du ju passa på att kolla oljepumpens bultar i motorn, när du ändå håller på för det är en billig livförsäkring. /F1 |
|
| Hej Mattis ! Hur går det med lådan ( oljudet) har du kommit vidare ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.