|
|
|
|---|---|
|
Jag vill montera motorvärmare på bilen innan vintern och jag har alltid föredragit värmare som värmer upp kylvattnet, som på min fantastiska prestigevagn 316 -94 men jag har förstått att det på M54 bara finns att få blockvärmare. Min fråga är då hur nöjda ni är som har det? Tycker ni att det värmer tillräckligt? Hur varmt blir det ungefär med blockvärmare? Var hamnar nålen på mätaren typ? Jag har läst den långa diskussionen i 5-serie forumet ang. slangvärmarna men jag är lite tveksam faktiskt. | |
|
Jag har en eftermonterad DEFA blockvärmare på min e46 325 touring och det är ju inte varmt direkt men säg att jag på vinter är uppe i arbetstemp utan värmare efter 3km och med värmare efter halva sträckan. Sen gör kupevärmaren sitt till den ökade personliga komforten och minskad risk att dörrlist och lås frusit. Brukar köra värmaren 1-2 timmar före start och då har jag varmt i bilen och motorn som sagt inte helt iskall men nåel börjar på nolläget direkt vid start. En hel del värme från blockvärmaren töar nog snö på marken under bilen istället. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Funderat på att eftermontera bensinvärmare? Det värmer gott ;) | |
|
Fördelen med blockvärmare är väl att den värmer oljan, så att den inte är så seg, eller har jag fel? BMW CS #5206 |
|
|
325Cabrio: OK då är det som jag misstänkte att den värmer inte lika bra som en som sitter istället för frostpluggen men om valet är mellan blockvärmare och en slangvärmare som de skriver om i 5-serie forumet så tar jag nog hellre en blockvärmare trots att jag inte gillar de speciellt mkt heller. Michael561: Jovisst ge mig ett grymt bra pris så lovar jag att köpa det om din kompis Nikkepikke gör jobbet gratis :) Christer Silvén: Jag har inte på något sätt studerat saken jättenoga men eftersom den sitter ovanför tråget så TROR jag inte att den värmer oljan så jättemkt faktiskt. Jag tror snarare att den värmer kylvattnet och kanske det lilla som finns i oljekanaler mm men skillnaden mellan en blockvärmare och en som sitter i frostpluggen är väl att den måste värma upp själva höljet på blocket för att sedan komma igenom och värma kylvattnet. Nåja, pest eller kolera det får väl bli en blockvärmare och störa sig på det varje gång man inser att den inte värmer lika bra :) |
|
|
Jag har köpt en sån här men har ännu inte provat den. (Det är ju sommar...) Jag tycker idén är brilljant. Värmen på rätt ställe och den tar extremt liten plats. Dessutom lättmonterad. Länk |
|
|
Blockvärmare är inte den bästa metoden om man vill få upp riktig värme i motorn. Men den räcker bra till för att slippa göra en extrem kallstart så att säga. Fördelen är att den är jättelätt att montera, kräver inga stora ingrepp alls. Monterade en calix sats förra året på 320:in. Det som tar lite tid är att dra kablarna. Det är inte jätte mycket plats på vissa ställen om man säger så :-) |
|
|
Ulfis, kolla om den värmaren är godkänd innan du monterar den, klassningen, uppfyller den IP 44 eller bättre? Hur jordas den i karossen? Monterar du den och råkar ut för att bilen brinner upp kommer du inte få full ersättning, dessutom kan du göra hela bilen strömförande med kablaget som syns på bilden, det är en kabel avsedd för inomhusbruk. I övrigt har jag provat tre varianter av värmare, 1. Slangvärmare eller värmare i en frostplugg som värmer kylvätskan, helt outstanding, hela motorn blir varm. Lite merjobb att montera. 2. Blockvärmare som sitter på utsidan av motorblocket och ska värma kylvätskan, funkar inte så bra som den interna, enkel montering dock. 3. Blockvärmare som sitter på oljetråget och värmer upp motoroljan, totalt värdelös, oljan blir kall direkt när den börjar cirkulera i motorn. |
|
|
När vi pratar alternativ så ska vi kanske påminna om alla som monterar plattor i grillen för att inte fartvinden ska kyla i onödan på vintern. Finns en lång tråd här på forumet om detta och mitt minne från tråden var att de som befarade överhettning inte hade fog för det enligt de som monterat. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
NordicX, Jag förstår dina synpunkter. Det finns inte någonting att jorda i själva värmaren då den är gjord helt i plast. Skruvarna sitter nog bara i plasthöljet. Kvalitén på värmaren tycker jag känns väldigt bra. Allt är ingjutet så IP44 är det nog med marginal. Dock, jag håller med om att kontakten ser "inomhus" ut men i praktiken så är det inte någon större skillnad mot en vanlig motorvärmarkontakt förutom att det saknas lock. Jag tänkte ansluta den med ett vanligt motorvärmarkablage från Calix eller liknande och jorda karossen i en kopplingsdosa där jag även ansluter motorvärmaren som jag klippt stickkontakten på. Jag tycker inte man ska använda den direkt med den kabel som följer med eftersom karossen inte blir skyddsjordad då. Men, det kan vara så att jordstiftet har kontakt med kylarvattnet vilket vore bra. Sen har den en termostat som bryter vid avsedd temperatur och sen ett övertemperaturskydd. Visst, hängslen och svångrem. Man kan ändå tappa byxorna. Jag |
|
|
325cabrio Har man en M54, och en M52 i vissa fall är de ända alternativet att göra på vintern om man vill vara säker på att undvika en frusen vv. Har och haft en del M54/M52 och alltid kört med sittunderlag vid kallt väder. Fungerar klockrent. Även om man täcker för njurarna så finns de en bit av undre delen av kylaren som inte är täckt. Även om värmare som sitter utanpå block/tråg inte är lika effektiva som vissa andra uppvärmningsmetoder så är de fortfarande bättre än att ingenting sitter där. Är inte alls dyrt om man kan montera de själv. |
|
|
Inte för att vara petig, men det finns risk för onödiga förväxlingar när man kallar saker fel *Blockvärmare är den "gamla" hederliga doppvärmaren som monteras i avsett urtag i motorblocket, oftast en frysplugg som demonteras *Kontaktvärmare kallas de värmare som monteras på utsidan av motorblocket och enbart värmer med hjälp av sin anliggningsyta *Slangvärmare ja, hörs tydligt på namnet kanske.. |
|
|
Ulfis: Jag säger inte att din eller någon annans bil kommer att brinna med den där värmaren men för mig och mitt eget tycke känns det lite för mkt hemmapul och jox för att försäkra sig om att den ska funka ordentligt. Visst kan jag meka och fixa och jag har monterat säkert 50+ motorvärmare i jobbet men just den slangvärmaren kommer jag inte välja, den känns inte rätt för mig iaf men det är väl jättebra om de som använder den är nöjda och slipper tillbud =) Haas: Helt klart slipper man dra ur frostplugg mm, när jag gjorde det på min förra bil så var det lite mekkigt, man fick ta den underifrån mm så den biten slipper man ju med blockvärmare men det är som NordicX skriver att den är ju inte lika effektiv som en "insticksvärmare" som sitter istället för frostpluggen. Dock helt klart bättre än inget alt. att värma oljan. Ang. att blocka njurarna, får den tillräcklig kylning även om man kör längre sträckor på landsväg typ 1-1.5 timme i 90 fart? E36: Ja du har rätt, man är bekväm bara :) |
|
|
Sorry, är kontaktvärmare jag pratar om. Inga problem att köra med täckta njurar under längre tider. Ligger man på landsväg i dom hastigheterna har du ordentligt med luft mot kylaren som kyler av tillräckligt. Har tom krypkört ett bra tag i några plusgrader utan problem. Använde som sagt alltid sittunderlag. Dom är de bara trycka dit bakom njurarna och sen stänga huven. Sen är de bara att öppna huven igen och rycka bort dom. |
|
|
Länk |
|
| Ja den har aldrig varit ett alternativ utan det får nog bli en DEFA :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.