AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.718

Motorstopp på tomgång vid parkering, E46 2002

an
2
ante83
325i SMG -02
Hej alla!

Jag har en 325i från 2002, halvautomat. Senaste månaden eller två har tomgången varit riktigt opålitlig.

När jag är stillastående (nästan alltid enbart när motorn är varm, inte nystartad) vid t.ex korsningar men allra oftast när jag ska till att parkera. Jag fickparkerar på min hyrplats så jag stannar, lägger i backen, lägger i 1:an och kör fram lite varpå detta oftast sker.

RPM:en som oftast ligger runt 700 på tomgång börjar sjunka, bilen "känner av" detta och kompenserar med att gasa lite, RPM:en går upp till ca 1000 men stannar inte på 700 utan sjunker och bilen gasar ännu lite mer så RPM:en stiger till 1500 men för att varje gång sjunka lägre och lägre och det slutar alltid med att den sjunker så lågt att motorn slutligen stannar av sig själv.

Det här är min första bil, jag försöker lära mig så mkt som möjligt för att reparera själv men just nu i min bristande kunskap så är det enda jag kan titta på är luftfiltret som jag tycker ser rätt fräscht ut för mitt otränade amatör-öga.

Har ni någon tanke på vad som kan vara orsaken till sådana här saker om inte luftfiltret och varför det främst uppstår när man kört ett tag och ska parkera vid slutet av dagen. Det som gör mig förvirrad är att det inte är konsekvent, varför uppför sig inte tomgången _alltid_ så här knasigt om något är trasigt/fel med motorn?

Det finns inga felkoder heller ifrån OBD-porten och inga varnings/fel-indikatorer lyser på instrumentbrädan.

Är det här något jag måste lämna in bilen på service för (jag bör även ha garanti från säljaren kvar), dock hur ska jag bevisa att det är fel på den när felet inte är konsekvent? Finns det något jag kan prova justera själv först?

Tack så mycket på förhand!
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Min bil tjuvstannade ofta när jag åkte in i korsningar, bytte inga felkoder ,bytte kamaxelgivare insug, löste problemet, fick inga felkoder, kan även vara lmm som är problemet.

628csi
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara många olika fel som orsakar problemen.

Hur ser stiften ut?
Slitna stift eller felaktiga dito kan ge ojämn motorgång.

Dåliga Vanos-packningar kan ge den typen av symptom.

Igensatta injektorer kan också ge samma symptom. Prova en flaska RedLine SI1 eller STP Complete fuel system cleaner (silverflaska) vid nästa tankning.

Nämnda kamaxelgivare är också en tänkbar kandidat.

Med vad har du läst av felkoderna med?
För någorlunda tillförlitlighet bör du "minst" använda Carsoft eller Inpa, men helst riktig felkodsläsare hos BMW.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kontakta säljaren först

628csi
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du garanti kvar är det självklart att du skall utnyttja den!

Mvh
Johan B

an
2
ante83
325i SMG -02
Tack så mycket grabbar för era svar!

Givetvis har ni rätt att jag jag ju bör försöka använda garantin om jag har den kvar, mitt dilemma (bortskämd/lathet) är att handlaren är på en annan ort än den jag bor på, som skulle medföra några timmars pendling för att inte tala om tiden jag inte har bilen. Som ni förstår är det ofta svårt att försvinna några timmar under arbetsveckor, och att 'slippa' detta elände hade jag kunnat tycka vore värt några slantar om lösningen vore i min förmåga (som amatör och första bil) att lösa själv.

- Luftmassemätaren har jag inte kollat, den ska jag kolla/rengöra.
- Tändstift, det är sant det borde jag kolla
- Injektorer, likaså, något jag kan göra själv

- Kamaxelgivare och VANOS känns som okänd mark för mig (som amatör), men superbra att de nämndes, så kan jag om inget annat name-drop:a detta till säljaren om inget annat hjälper!

En kollega har påpekat att det kan vara någon typ av vakuumläcka, som jag förstått det använder man rök för att hitta en sådan läcka om man inte hör den "pysa". Ett annat är att man provar att spreja startsprej(?!) runt strategiska punker på motorn och lyssnar efter skillnad i varvtal.. haha jag nämnde väl att jag är amatör, men jag lär mig snabbt; era fingervisningar och mitt vidare googlande och youtube:ande ger mycket information att ta till mig.

@ Johan B
Menar du att det kan skilja sig grovt mellan olika läsare?
Kort efter bilköpet (ca maj-tid) köpte jag en OBD-2-läsare på Kjell & Company:
- Länk
Sedan har jag använt Torque, en app för Android för att läsa av datat och köra "tester". Jag tänker ju att även om ett fel är "okänt" för appen så ska jag väl kunna få ut felkoden som rådata åtminstone om det fanns någon (som jag kan sen kan googla på)? Som jag förstått det iaf.
Man kommer kanske inte ifrån att köra diagnostik-koll på en BMW-verkstad trots allt?

Uppdaterar tråden löpande med min status för framtida referens.

Tack igen!
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Prova koppla ur lmm.

628csi
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Smyg insugets gummibälgar och känn med fingrarna i alla skrymslen, inte sällan är det sprickor/hål i gummit på den veckade gummiinsugningsbälgens "blindtarm" (lilla förgreningen) #6 på bilden där pilen från 7:an pekar: Länk

Det är ingen dyr del och bytet i sig är lätt....MEN det är trångt att byta!
Underlättar väsentligt att ta bort plastluckan som sitter strax bakom vänstra fjäderbenet in mot huvudbromscylindern, sitter med två bajonettfästen som vrids ett kvarts varv (har jag för mig).

Mvh
Johan B

Om du ska utnyttja garantin så ska du inte börja meka med saker själv.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En felaktig vevaxelgivare brukar kunna ge tjyvstopp även kamaxelgivare.

Mecka inget själv iom garantin möjligen läs av felkoderna innan

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.