AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.896

Vinterkonserverar ni sommarbilen (jmf båtmotor)?

32
2.462
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej! (lite OT med delvis båtfrågor)
Ni som har sommarbilar - vinterkonserverar ni dem?
Mina vagnar får rulla året runt (med all vad det innebär i rost mm) men båten drar jag ju upp och den råds man ju vinterkonservera båtmotorn. Min båtmotor är en 4taktare med insprutning och frågan är egenligen ska jag vinterkonservera den med spray invärtes i motorn?
I alla instruktioner står att man ska spaya i förgasaren tills motorn storknar men min insprutare har ju inte någon förgasare. Sprayar jag i luftintaget - riskerar jag då att täppa igen luftfiltret?
Sprayar jag genom bränsleslangen - riskerar jag att täppa igen bränslefiltret?
Eller ska jag slå av motorn, skruva ur tänstiften och bara spraya ner i cylindrarna genom tändstiftshålen?

Båten inkl motor bor utomhus under presening vintertid så batteriet och bensindunkarna följer med inomhus.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför plockar du inte bara bort luftfiltret och sprayar in i insuget?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Spraya med vad? På en fyrtaktare kan jag knappast se någon fördel att köra i nån konsarveringsolja. Förutom att de kommer ryka fint vid uppstart, och olja som hamnar på ev. luftmassemätare kan ställa till de.
Det viktigaste på båtmotorer som står kallt, är att man drar i glykol i kylsystemet.
Dvs sänka ner drevet i ett bad med glykolvatten och sen starta upp och låta den gå tills den uppnår drifttemperatur. Annars är risken att man frostspränger motorn..
32
2.462
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har läst i min instruktionsbok för båtmotorn nu och de rekommenderar en skvätt motorolja indroppad via tändstiftshålen och att man drar runt motorn för hand för att fördela oljan. Får se om jag tar olja eller spray via tändstiftshålen. Vid start till våren så förbränner jag väl förhoppningsvis det jag hält i utan att skada något på vägen ut.
Just att spraya via insuget har jag både blivit råd och avråd att göra just för att inte skada sensorer.
Tror/hoppas jag klarar mig utan glykol också - tiltar jag motorn upp och ner några gånger så tror jag allt kylvatten rinner ut och hoppas det räcker.

gO
1.407
gOry
335i Touring
Tror gör man i kyrkan...
Nog de dummast jag hört, det enda du egentligen måste göra för att vinterkonservera en båtmotor som ska stå kallt är att köra igenom glykol.
Ett frostsprängt block är ett frostsprängt block, inte speciellt kul att börja säsongen med! Det kostar så lite i sammanhanget att äga båt att göra de rätt.. Lämna bort ifall du inte kan eller har tid!
32
2.462
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hur får du i glykol i kylsystemet - kopplar du en flaska med slang till intaget, en stor balja under för att fånga upp det som kommer ut och kör en kort stund?

gO
1.407
gOry
335i Touring
Finns lite olika metoder, vanligaste är väl ett kärl med glykolvatten som man kan stoppa ner riggen i.
Sen vill man gärna gå igenom alla fettnipplar och trycka i lite nytt marinfett, och även passa på och fetta in propelleraxeln, man vill inte börja säsongen med att "rorkulten" sitter fast, eller sluta säsongen för att man inte kunde montera nöd-propellern eller byta brytpinne för den satt fastkoxad i en nödsituation.
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Man får ju skilja på utombordare och inombordare med drev. Det framgår inte riktigt vad du har, men gissar på inombordare.
Inombordaren måste köras igenom med glykol eftersom det finns vatten kvar i motorn, den är helt körd om det fryser. På min förra båt så blandade jag till en 25 l dunk och körde igenom motorn, via slang o nippel direkt in i drevet.
På utombordaren behövs det normalt inte eftersom den dräneras då riggen står vertikalt.
Har inte haft någon insprutningsmotor, men konserveringssprayen skall ju fungera på både typerna, spraya i insuget, och som det skrivits, lite olja i cylindrarna.
Slutligen brukar jag konservera bensinen i sista tankningen och köra den genom motorn.

Calle

Förstår inte heller riktigt varför man ska spraya den där sprayen i insugen, vad ska det fylla för funktion?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.