|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Körde en polares F10 -12 igår som rullat bara 3000 mil. Vid inbromsning så vibrerar bromsskivorna ganska rejält. Troligtvis obalans i skivorna? Hur som så ringde han till den lokala BMW ÅF som sa att skivbyte går på garanti om bilen inte rullat mer än 4000 mil. Så det är ju kanon. Däremot så var han tvungen att byta bromsbelägg samtidigt pga ev snedslitningar osv tack vare den/dom sneda skivorna. Och för detta skulle han bli debiterad ca 2000:- Ska det vara så? Beläggen rekommenderas starkt att man byter i samband med skivorna för att undvika ev obalans vid inbromsning. Borde inte även beläggen gå på garantin? | |
|
Det låter ju helt sjukt, om det inte var så att beläggen ändå sjunger på sista versen. Jag tycker din vän ska stå på sig, det är bromsskivornas bristande kvalité som tvingar till byte av beläggen. Inget han borde stå för enligt mig. |
|
|
Har för mig att just bromsskivor inte alltid går på garantin rakt av eftersom det anses vara förslitningsdel. Ungefär på samma sätt som att en hjulinställning eller däck inte ingår. Det kanske kan variera från verkstad så din polare borde kolla med någon annan för att se vad de kan erbjuda. |
|
|
Bromsbelägg betalas ej av BMW, slitagedel. Varit med om det själv. Sedan tycker jag personligen att BMWs original bromsskivor är av jätte dålig kvalitet. |
|
|
Att inte BMW har fått ordning på sina skivor än.. Har vart så här i flera år. Förra året fick vi byta skivor fram på mors 545 tre gånger, var av en gång gick på garantin. (Detta inom loppet på ett par månader) Min gamla 540iat-m fick byta skivor 2 gånger pga att dem blev skeva. Här är ju Audi långt mycket bättre, trotts säkert ett 100 tal inbromsningar från långt över 200-250km/h till runt 100km/h senaste året så har skivorna inte blivit skeva än. Trotts 2t fullsmetad A8. Angående bromsbelägg så är det förslitningsvara, skulle vara glad att få enbart skivorna bytta gratis efter 3000 mil :) |
|
| Har fått byta mina bromsskivor fram efter 4000 mil. Betalde 2000:- med brombelägg hos min egen mekare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.