|
|
|
|---|---|
|
Hej, Köpte en fin X5 3.0D 2007 idag som bara rullat 7500 mil. Då jag körde hem från Skellefteå märkte jag att bilen börjar skaka, ibland mer, ibland mindre vid hastigheter över 110km/h. Det verkar som att det skakar mera vid gaspådrag än vid motorbromsning. Skakningarna sitter både i ratt och i karossen beroende på hastighet. Det är rätt breda däck på bilen, 20" fälgar med 355 (!) bak och 275 fram. Kan dessa breda däck ha slitit ut hjullager redan vid 7500 mil? Inget ylande dock som är typiskt för hjullager. Frambromsarna är precis bytta, vet dock ej om det var både skivor och klossar. Har nån ideer om vad man ska börja kolla? Kan det vara nåt motorfäste? Irriterande! /Andreas | |
| Kan tilläggas att bilen besiktigades igår. Dom borde ju ha märkt glapp i framvagn eller hjullager? | |
|
Fick du med en annan uppsättning däck o fälgar? Isåfall släng på dom och testa så kan du utesluta det ifall att det inte hjälper. Kolla även så att de inte är smuts/lera inuti fälgen, de behövs inte mycket för att ge obalans så de skakar i hela bilen. Annars kan de vara bussningar, hjulinställning mm. Läste om en som hade sk. Morgonsula. När däcken är varm och man parkerar bilenflr dagen så bildas en liten platta där dom står mot marken. Så dagen efter krävs det att däcken kommer upp i temp innan dom återfår sin form. Men det tror jag inte är problemet för dig. Hoppas det löser sig! |
|
|
Om bilen är köpt på en firma - reklamera så de får fixa till problemet! Vad är det för däckmärke som sitter på fälgarna? Vad är det för fälgar? BMW original, "märkesfälgar" eller "billgare märke"? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| @Jensc - ja jag fick med vinterdäck som skickades på bussgods, får dom nästa vecka. Får prova med dom då! Ingen smuts vad jag kan se på fälgarna... | |
|
@Johan B - tyvärr är den köpr privat. Flög till Skellefteå och prockörde bilen på småvägar där uppe, kom max upp i 100 km/h och den går som sagt bra upp till det. Det sitter inte BMW originalfälgar på bilen, utan dessa Länk Och jag såg fel på däckbredd, det är ju 315/35 bak ser jag nu, Det är alltså Michelin latitude diamaris däck köpta förra hösten. Personligen tycker jag inte om så breda däck, de för oväsen inne i bilen och den är tungstyrd, speciellt för min fru. Funderar på att lägga ut dessa till försäljning och skaffa 19" istället. Men problemet kvarstår sålänge inte jag kan prova med andra däck! |
|
|
Kolla så navhålet är av samma storlek som navet på fälgen, är hålet för stort på fälgen kan den hamna lite ocentrerat (behövs inte mycket på så låg profil) och då blir det vibrationer. Tror du kan utesluta däcken eftersom Michelin brukar vara de bästa när det gäller rundhet. Kan ev. vara en halvtaskig balansering som ställer till det också. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag ska köpa nybegagnade 19" fälgar+däck (rullat 1500 mil) i veckan och lägga dem under så får vi se om det ändrar. Det konstigaste var att på E4:an igår skakade som fan. Idag då jag åkte 73 söderut skakade det bara minimalt! Sån jälva skillnad. Kan det verkligen bara bero på vägens skick? Tänkte då däcken är så breda? |
|
| Har samma sulor på min X5a. Med denna dimension känner man minsta lilla repa i vägen. Har ibland också funderat över obalans någon gång, men kommit fram till att det varit sliten väg. | |
| Det finns en ny asfalt som är skit... Gör att det låter iöla i bilen över 100 km/H... Första gången ag körde på den typen av asfalt troddemjag bilen hade fått något fel... ,motorn på gång att skära eller något fel idrivlinan.., försvinner på vägsr med normalmasfalt... Vet inte vad det är för skitmsom vägverket leker med... | |
| Iggeman - skönt att höra att däcken är känsliga. ERller skönt och skönt, men då har jag iaf en (del)orsak. Ska som sagt lägga 255/50 19" under och se vad det blir till. Inte lika snyggt, men jag föredrar faktiskt komforten. | |
| Hybris. Låter för jävligt! Hur kan man identifiera den asfalten, märker man att den är grov eller? | |
|
Jag löste problemet genom att montera på 19"BMW original fälgar med 255/50 däck. Inte ens en tendens till skakningar längre!!! Jag kommer aldrig nånsin att ha med icke original fälgar att göra framöver. Jag hade tidigare en A6 som jag var tvungen att köpa nya fälgar och däck till. Köpte icke original och fick aldrig riktigt balans i däcken. Blev överraskad av den låga vikten på tillbehörs fälgarna. Dom vägde typ bara hälften av original fälgarna, och då är dom en tum större och mycket bredare däck! Nåja, huvudsaken att det löste sig och att jag inte hade nåt större fel på bilen. Tack till er som engagerat er! /Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.