|
|
|
|---|---|
|
Under en varm dag i somras steg plötsligt tempmätaren upp till rött. Jag hade strax gasat på ganska friskt strax innan det hände. Genom att anpassa körningen gick det att få ner temperaturen så mätaren stod rakt upp igen och kom hem på så sätt. Ett fåtal dl vatten tycks ha kokat bort. Körde hem från senestern vilket var ca 60 mil och då stod tempmätare rakt upp, inga varningssignaler. Häromdan när jag körde hem från jobbet gick åter temperaturmätaren upp mot rött. När jag kontrollerade vattennivån saknades nog en liter vatten. Mina misstankar har riktats mot viskofläkten som aldrig tycks greppa i riktigt utan går långsamt runt. Den går att stanna med en hoprullad tidning och jag uppfattar att det går runt väldigt lätt när snurrar på viskofläkten med handkraft när motorn är kall. Hur lätt ska man kunna snurra den egentligen? Gick precis ut med felkodsavläsaren och kontrollerade hur det så ut och då fanns det en felkod som heter "123 - activation map cooling". Kan man dra någon slutsats av denna felkod tro? Har sett på andra forum att man kopplar denna felkod till fel kring termostatfuntionen. Tacksam för hjälp att ringa in felet. Den elektriska fläkten som sitter framför kylaren snurrar förresten på med bra fart när bilen är varm. Vattenpumpen har varit med i många mil så den är kanske också en kandidat... | |
|
Varmt idag och åter koktes några dl vatten bort. Sitter just nu i bilen med felkodsläsaren och ser att även denna gång har jag fått felkod 123. Gick därefter in och tittade på livedata; motorn har svalnat lite och just nu visar den följa de värden: Coolant temperature 74 grader. Coolant temperature, radiator outlet -48 grader Oil temperature, engine 80 grader Intake-air temperature 70 grader Väldigt märkligt att radiator outlet visar minusgrader. Hm, trasig sensor som levererar temp -48 grader vilket gör att motorn tycker att den är tillräckligt kall och inte kyler. Låter som ett tänkbart felscenario men vad styr egentligen sensorn. |
|
|
Svarar på min egen fråga. Enligt länken nedan så styr sensorn när den elektriska kylfläkten ska gå igång. Om den visar -48 grader bör det inte finnas någon anledning att starta någon fläkt. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
felkod 123 =Det är den elektriska funktionen för öppning av termostaten som är felaktig, motorstyrningen DME kan öppna den på elektrisk väg om så krävs. Dock öppnar termostaten även på the old fashion way också. Det är elanslutningen/kablage till kontakten på termostathuset som kan vara skadad, kortis eller så är termostaten helt enkelt felaktig. Tempgivarna brukar hålla 5V när motorn är kalla och sedan sjunka ned till 0.5 Volt när motorn är varm kan man se med diagnos livedata. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Har precis testat med en ny tempgivare och jag får -48 grader även med den inkopplad. Funderar på termostattipset ovan, kan trasig temostat eller termostatkablage göra att mätdatat från sensorn blir fel? | |
|
-48 grader låter spontant som ett värde som skulle kunna uppstå när det är ett kabelbrott eller liknande... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| DME är också på min lista över misstänkta. Hoppas dock på kabelbrott. | |
|
Har väldigt lite tid att hålla på med bilen så jag sammanställer problembilden: Dagen innan bilen kokade för första gången i somras så flippades det under körning med cigarettuttaget med en penna vilket ledde till att säkringen till detta uttag gick sönder. När jag slår på tändningen så lyser den gula motorlampan. Lampan släcks i samband med att bilen startas. Temperaturen på utgående kylarvatten (givaren nere till höger) visar alltid -48 grader. Givaren är utbytt och felsymtomet kvarstår. Jag får felkod 123 activation map cooling. Om jag raderar felkoden och kör en kort sväng så återkommer felkoden. Kan man baserat på ovan information avgöra om problemet ligger i något kablage eller i DME? Vad råder ni mig att göra för tester till helgen för att kunna ringa in vad som är fel. Om det är DME planerar jag skicka iväg den på renovering. |
|
|
Har förstått att EWS arbetar tätt med DME och gjorde en ny felavläsning. Det raderade koden 123 har inte kommit tiilbaka trots att jag kört några rundor. På EWS fanns felkoderna 000F och 0033. |
|
|
Har du hittat nåt med felet med att kylartämpen ut ur kylaren är -48 för har exakt samma sak på min 330ci och har även provat att byta givaren. tämpen på instrumentet kan gå över 90 grader ibland med den är aldrig var för jag kör men dator inkopplad. har funderat på kabelbrott men har bara haft lite tid så har bara hunit kolla så där är jord och det är det. |
|
|
Kan tilllägga att där är inga felkoder på motorn |
|
|
Nix, men när jag bad en firma titta på min ständigt kokande kylare konstaterade de att kylaren läckte ordentligt. De bytte kylare och även termostathus. Bilen lär funka som den ska nu men jag har inte hämtat den från verkstan än. Uppdatera om du hittar felet. Jag ska kontrollera om fenomenet med -48 grader kvarstår när jag hämtat bilen. |
|
|
har du lyckets hitta nåt med de -48 grader? jag kör med datorn inkopplat och bilens temp går inte över 85 grader men mätaren i bilen kan gå upp emot det röda och den är inte så varm. och när jag har haft av batteriet så stannar temp mätaren på normal igen med efter ett par dagar så går den upp på tempmätaren i bilen igen. jag vill få de till att det är nåt mjukvara fel på bilen? |
|
|
Sedan mitt senaste inlägg har jag bytt kylare på bilen eftersom det visade sig att den läckte. I samband med kylarbytet byttes även termostaten. Kollade just med felkodsavläsaren och den visar fortfarande -48 grader. När det gäller felkoder finns nu även en felkod med koppling till felet. 11 - signal, sensor, radiator outlet, coolant temp. Felkoden är på delsystemet DME och den går ej att radera. Inga andra felkoder på DME. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.