|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Första inlägget här på forumet! Det är så här att jag har en BMW e39 523i där jag har bekymmer med kylsystemet! Kan köra med bilen utan problem, så länge jag har 32grader på värmen i kupén(har fläkten på nivå 1!!!!) MEN så fort jag drar ner värmen typ till 20grader så sticker temp. mätaren iväg efter nån kilometer! räcker med att antingen gå ut och öppna ena luftningsskruven och släppa ut lite luft eller sätta värmen på 32grader igen, då går temp. mätaren tillbaka till arbetstemp. på nån sekund bara!! Det hela började med att kylaren byttes men problemet har inte gett med sig utan har därefter bytt kylarlock vilket jag tror var det egentliga problemet! nu har jag även bytt termostat. En annan märklig grej är att den nedre kylarslangen ALDRIG blir varm!! jämnt kall, oavsett hur varm motorn blir. Vilket ju medför att främre kylarfläkten inte går igång. Har nu bytt termostat, kollat vattenpumpen två gånger, luftat enligt konstens alla regler osv. så vad tror ni?? Visko-fläkten inte luftat ordentligt(min största misstanke), ingen cirkulation! OBS. ingen olja i vattnet eller tvärtom, ryker inte vitt eller nåt när den är varm heller. | |
| Verkar som att kylaren inte luftats ur ordentligt efter bytet? BMW bilar kan vara känsliga på den punkten så det ska göras noga. Hade samma sak med en E34 525i-96 när jag bytte kylare. | |
| Kan också vara kylarfläkten som är paj? Märks om du kör snabbt - då kyls det av utomhusluften. Saktar du ner stiger tempen.. | |
|
det är just det, det funkar bra så länge värmen är på! stänger man av värmen då sticker tempen. Jag tror att jag inte får cirkulation på vattnet p.g.a. en luftficka vid termostaten vilket medför att den aldrig öppnar, därför blir inte heller den nedre kylarslangen varm och främre kylarfläkten startar aldrig. |
|
|
Det är inte kylarfläkten för då skulle symptomet inte gå över genom att öppna luftningsskruven. Att det kommer luft där är ju ett ganska säkert tecken på att du antingen har mycket luft i systemet som du inte fått ut, alternativt har du en läcka i systemet. Lämna bilen på verkstad för läckagesök är förmodligen det billigaste o enklaste för dig. |
|
|
Det låter som att du antingen inte har någon fungerande vattenpump eller luft/för lite kylvätska i systemet. Antar att du kollat kylvätskenivå nu efter kylarbyte? Hur har du kontrollerat vattenpumpen? Byttes kylaren alltså för att du hade detta problem? Var undre kylarslangen varm då innan du bytte kylare? Locket är en säkerhetsventil. Ett trasigt kylarlock visar sig genom att bilen kokar i förtid pga att locket inte håller tätt alternativt att kylaren eller expantionskärlet sprängs för att locket inte öppnar om motorn blir överhettad. Har det hänt? När du har 32grader och fläkten på läge 1 är värmeventilerna fullt öppna och den elektriska tillsatspumpen cirkulerar då vattnet genom motor och kupevärmeelement, detta räcker antagligen för att få tillräcklig kylning när man kör lugnt. Fläktsteg 1 och 32C som enda kylning är för lite så antagligen kyler fartvind och kanke även kylaren lite när kylvattnet väl cirkuleras av den elektriska pumpen. Den elektriska vattenpumpen fungerar också automatisk avluftning och så himla tjurigt ska det inte vara att lufta en BMW trots att många säger det. De två gånger en verkstad har släppt ut kylvätska ur min bil har den fungerat perfekt direkt. Tricket är att fylla på kylvätska med tändningen på och 32C så att pumpen cirkulerar runt kylvätskan och så ser man till att fylla på så att det hela tiden är fullt i expansionskärlet (annars suger pumpen luft). Det var samma när jag monterade motorvärmare, fyllde på expansionskärlet och startade pumpen. Man hörde hur det gurglade och så kunde jag fylla på lite till, sen var det klart... Om du inte har något emot att slabba lite så går det ju att spola ur systemet med slang och överfylla med öppna luftnipplar osv. Om du misstänker en luftficka vid termostaten så lossa en av slangarna till kylaren (vilken?) och tryck in vatten med vattenslang där. Använd sedan elpumpen och luftnipplarna för att fylla på det sista. Det är ju inte farligt heller att starta motorn kall en kort stund med en slang lös för att kolla att pumpen faktiskt pumpar. |
|
| "Öppna ena luftskruven och släppa ut lite luft". Kommer det luft när du gör det är inte systemet tillräckligt urluftat. Fortsätt att ta ur luft och fylla på kylvätska så är det troligt att problemet löser sig. | |
|
Jan Manitski: Eller så drar systemet som jag sa i sig luft, för då hamnar det i slutänden vid termostaten. Det senare tycker jag är mer sannolikt eftersom han vid ett flertal tillfällen verkar ha släppt ur luft. |
|
|
Frågan är som sagt varför kylaren byttes och vilka följder som var av "anledningen". Har bilen kokat finns risk för att topplockspackningen och/eller toppen har förstörts. Du skrev att du "kollat vattenpumpen två gånger", hur kollades den? Det är inte ovanligt att impellern lossnar från axeln på pumpen när de är gamla och då pumpas inte vattnet runt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för alla svar! Har bokat tid vid verkstan på fredag för att göra ett CO2 test för att se om toppen/packningen gått. Ska tydligen även vara en stråle från kylaren in i expanionskärlet om man öppnar locket vid kall motor! MEN hos mig bara rinner det svagt ur hålet. Har även tryckt in vatten med slang nu och allt! Diskuterade med verkstaden idag och dom tycker att det hela låter mycket märkligt. Eftersom om packningen gått så borde jag ju rimligt viss ha en läcka någonstans, men om jag har kört med bilen och sedan ställt den över natten och öppnar locket eller luftningsskruven efter ETT dygn så är det fortfarande lite tryck kvar i systemet! Dock upptäckte jag idag att bilen helt plötsligt börjat läcka kylarvatten så det rinner ner på marken! Sprängt kylaren? |
|
|
Storleken på strålen i expansionkärlet beror på värmeinställningen. 32C på båda = nästan ingen. 16C på ena och 0.5C över kupetemp så att pumpen precis startar = en riktig stråle. |
|
|
Johan B: Tog ur vattenpumpen och kontrollerade så att alla ''blad'' satt kvar! Och bröt och bände på den för att vara säker att inte hjulet lossnat från axeln! Men hur konstigt som helst att det fungerar så länge man har värmen på 32grader! Och att nedre kylarslagen ALDRIG blir varm! |
|
|
Något gör att kylvätskan inte cirkulerar. Pumpen verkar ju OK, kanske något som blockerar kanalerna, en helt fastbeckad termostat? Det är inte så att något är helt felmonterat vid kylarbytet? FP |
|
| Jag röstar på toppackning eller en spricka i toppen. För är vattenpumpen hel så ska den pumpa på så pass bra att luften försvinner. Men jag hade nog ändå chansat med en ny termostat även om du förmodligen redan bytt den. I alla fall kokat den och sett hur den beter sig. | |
|
Termostat är bytt! Kokade den gamla och den fungerade men bytte för säkerhetsskull! testade även att borra ett 5mm hål i den gamla termostaten för att få bort en ev. luftficka innan termostaten! Lutar väl åt packning/topp :( Nån som vet om det ligger en beskrivning på byte av packning eller det kanske är rent av smidigare att byta motor?! |
|
|
Med hjälp av haynes boken och Bentley manualen gick det bra att demontera min topp (M54). Det tyngsta jobbet var att lyfta av och på toppen från motorn med grenrör o katalysatorer på. Det gick inte att montera av dom innan då det inte fanns plats nog att komma åt alla muttrar. Så låna en haynes bok och leta efter Bentley manualen så går det nog bra. |
|
|
Var inne och besiktade bilen idag! Fick höga avgasvärden på HC och CO, TROTS att jag bytt olja+tändstift i veckan! Körde även med E85 i tanken, ca hälften av litrarna var väl E85. Men hjälpte som sagt inte så lutar väl åt att det är packningen som gått då? Verkar som spritt nya kylaren har fått ett läckage. För när tempen går över 100grader så läcker den som ett såll under kylaren: :( Kanske sprack av det höga trycket från trasig packning? ELLER vad tror ni? Känns som att jag stirrar mig blint på trasig packning/topp just nu :/ Skriv gärna om någon har lyft toppen på en BMW med Vanos någon gång! Är det så ''omöjligt'' som många skriver att ställa in? Något annat att tänka på när man byter packningen? Hur funkar det med kedjan? ( har bara bytt på bilar med kamrem!) Tacksam för svar!! |
|
|
Det är inte omöjligt att ställa in vanos , fixa dig någon manual sätt dig och läs igenom den ett par ggr innan du river toppen. Ta tid på dig och ha inte för bråttom när du river , är du osäker på hur grejorna sitter , fotgrafera dom innan du plockar isär. Köp hem packningar till grenrör och nya bultar till toppen också. |
|
| Det är trist men jag misstänkte det. Så svårt ska det inte vara att få cirkulation på vattnet annars. Det trista är när man kör så så bygger man upp ett onödigt högt tryck i kylsystemet. Därför "spränger" man kylare och värme element ganska lätt. Trist att kylaren åkte. Hoppas att värmepaketet har klarat sig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.