|
|
|
|---|---|
|
Tja! Har läst alla tråder internet över om detta startmotorbekymmer på E46orna. Har konstaterat att de är startmotorn som farit på mig bil, rev plastväggen vid V Fjäderbenstorn och tog bort burken å kupèfiltret. Där kom ja åt å knacka på den å den går torr eller så är lagret slut. Funderar på när jag efter trasiga fingrar och svordomar får lös bultarna vilken väg tar man ut den? Ser riktigt trångt ut V-Fram undertill. Har inte rivit motorbalken och slipper gärna om möjligt. Vilken väg? OBS: Det är en Automat!! Tack på förhand. Mvh J -- Google is your friend -- | |
| Kolla här Länk | |
|
Tack ska följa den där guiden step by step :-) Mvh J |
|
| Den sitter i 2 torxbult, går också använda en 10as ringnyckel. Sen får man rucka lös den. Bytte min förra veckan till en beggad. Den gav upp på min m54 också. | |
|
Hej! Vad hade ni för symptom när startmotorn gav upp? Min har börjat gå långsamt för att nu bara klicka... Misstänkte först batteriet men efter att ha provat två nya utan framgång börjar man ju fundera på startmotorn. Kan det vara så att den börjar gå trögt för att sedan inte fungera alls? Hälsningar, Christian |
|
|
Min gick trögt ett tag tills den dog helt, då gick de att hamra igång den men till slut hjälpte inte det heller. Då köpte jag en bagangnad. Det du kan göra är att plocka bort din gamla och gå in hos autoexperten eller makonomen och köpa en inbytes startmotor. Då får dem din gamla som de renoverar och lägger på hyllan och du får en nyrenoverad för en resonabel kostnad. |
|
|
Tack! Byta är tyvärr inget jag själv klarar av... Testar startkablar och eventuellt att banka på startmotorn ikväll, annars bärgning :-( Hälsningar, Christian |
|
| Startkablar är inget som kommer hjälpa ^^.. Banka på den kan hjälpa medans nån försöker starta! Bytet är lätt, kanske lite trångt bara. | |
|
Tack F-tar, Lätt är såklart inget som någon verkstad håller med om och tror inte det är så lätt för mig heller utan garage och rätt verktyg... Synd, för jag har fått tag i en startmotor (utan deposition) till ett riktigt bra pris. Hälsningar, Christian |
|
| Lycka till ;) | |
|
Tack men det blir verkstaden som får lycka till om inte bankandet ikväll ger resultat :-) Utnyttjar isåfall Mechanums erbjudande just nu om 50% rabatt på arbetet men blir såklart ändå en rejäl slant. Ingen i Göteborgstrakten som har lust att byta mot skälig/rimlig ersättning? ;-) Christian |
|
|
Uppdatering: Startmotor kaputt enligt Mechanum, de byter så snart de har den nya hemma från Tyskland. Tack för hjälp och tips! Christian |
|
| Jämarns va du kosta på ;) | |
|
;-) Inte mycket val när jag inte kan byta själv och inte bör/vill bogsera en automat den långa sträckan till min vanliga mek. Till viss del kompenserad genom nöjet att få köra en 60 hästars Fiesta lånebil några dar :-) |
|
| Haha åå nej :p inte värt de me andra ord ;) jobbet tar ca 1,5-2h med mekvana :) | |
|
Feedback: Fick tillbaks bilen igår från Mechanum Mölndal (Göteborg). Med ny startmotor (OEM) och nytt 100aH batteri (Moll) så är det en fantastisk känsla när bilen bara "smäller igång" på morgonen. Lät dessutom Mechanum utföra vad de kallar "Liten Bilvård", fantastiskt prisvärt för 349:-, blev riktigt fräsch både ute och inne. Lite fattigare såklart men mycket nöjd :-) |
|
| Får man fråga vad endast startmotorbytet inkl material kostade? :P Verkar som det tog ett par dagar för dem att få de gjort. | |
|
Det som tog tid var att få hem startmotorn från BMW tyskland men jag klagade inte, fick ju köra Fiesta flera dar ;-) Startmotorn kostade 3.200 (OEM) och jobbet 1.700. Jobbet skulle egentligen kostat det dubbla men de kör en kampanj nu = 50% av arbetskostnaden. Jämfört med att köpa billigare startmotor (Schmiedmann, icke OEM 1.200) och att låta Schmiedmann eller Mekonomen göra jobbet betalade jag upp mellan 1.000 och 1.500 men då fick jag det gjort snabbt och fick en OEM startmotor :-) |
|
| Okej huvudsaken du blev nöjd ;) | |
|
Med tanke på vad dålig original startmotor verkar vara så kanske det hade varit en bra idé med en icke original. ;-) Jag köpte en bosch utbytes på Mekonomen till min 320 E46, bytet gjorde jag själv. 1700 för det jobbet är ett riktigt bra pris. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.