AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.815

Justera nivåreglering i sidled E39

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Höger bak har varit låg länge, sedan byte av luftfjädrar (tror jag) för några år sedan. Då hade jag punka på höger bälg men bytte på båda sidor.
Jag har bytt nivågivaren höger bak utan resultat. Fästena mot länkarmarna är OK och de små stagen har jag bytt på båda bak.

Kan man eller kan man inte justera höjden individuellt höger/vänster? Jag har sett påståenden om både och. BMW säger varken eller - de säger bara att de gör en inställning på blir det rätt. Vad nu det betyder... De vill i alla fall ha 600:- för det. Men är det sannolikt att det blir någon skillnad om jag lämnar in bilen?

___

Min bil: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Inställningen görs med diagnosverktyg och görs på var sida för sig. Själv har jag gjord det lätt och smidigt med INPA.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
OK, tack för det svaret!

___

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nu kan jag också bekräfta att det går :)
Instruktioner för att få INPA att fungera med Carsoft interface finns här: Länk

___

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Har haft bilen på verkstad för nivåreglering. Stagen till nivågivaren bak byttes då de var rostiga och kärvade ordentligt. Bilen blev bättre och felmeddelandet i panelen försvann. Dock upplyste dom mig om att det fortfarande felade 1cm. Höger bak är alltså 1cm lägre. Trots upprepade kalibreringar via diagnostiken/datorn.

Körde in bilen idag till däckverkstad för hjulinställning och blir uppringd senare då dom upptäckt att det felar 1cm och vill då inte göra någon hjulinställning, då det blir fel i och med att de inte är lika i bak. Vilket påverkar framvagn oxå.

Vad är felet? Är det så att de inte kan på verkstaden eller är det något annat som gör att de fortfarande är olika?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hade du bilen inne på bmw-verkstad?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Nej. Finns ingen BMW verkstad i min hemstad. Dock ska denna vara bra och kunniga på bl.a. BMW. Men vad vet jag.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Ingen som vet om BMW kan justera nivå i sidled? Se mitt inlägg något högre upp. Däckverkstaden gjorde som sagt inget åt det, förutom att balansera mina framhjul. Men nu upplever jag ännu värre skakningar kring 100km/h och ett skumt malande ljud. Framdäcken sliter snett på insidan. Tror att det är det som orsakar missljud.

Vet inte riktigt vad jag ska göra, vill inte lämna en 13år gammal bil med 20.000mil på mätaren till verksta för felsökning direkt. Har en känsla av att en sån nota kan sluta dyrare än värdet på bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Du kan justera den själv med INPA, individuellt varje sida. Busenkelt.
INPA paket finns på blocket.
Självklart kan BMW göra detta också. Även mindre verkstäder med Autocom kan göra detta.

Min bil:

Länk

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Tackar. Finns tydligen även på Tradera, bra mycket billigare än blocket. Och INPA mjukvara fanns på ett "pirat" ställe. Blir att försöka sig på detta själv kanske då.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
dallev79, den på Blocket kommer med en programvara och kabel som verkligen fungerar. Inklusive svensk installationsguide som gör installationen lätt. Det finns en uppsjö olika INPA program ute på nätet och de är inte det lättaste att få till det. Kabeln du hittar på tradera hittar du ännu billigare på ebay.

Min bil:

Länk

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Naturligtvis, eBay! Hade glömt det.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
dallev79, du har Powerpost!

Min bil:

Länk

da
527
dallev79
525iM Touring -01
Problemet kvarstår, jag gjorde aldrig något åt det i sommar. Då det aldrig blev någon tid till det. Men nu bytte jag till vinterdäck och upptäckte att staget till nivåsensor för xenon fram hade kärvat rejält. Håller på o fixar med det själv. Och såg samtidigt att sommar däcken är snedslitna som bara den. Bilen behöver verkligen en hjulinställning, men den kan inte genomföras pga icke fungerande nivåreglering. Problemet är att jag vet inte hur jag ska gå vidare. Det som är gjort är att stagen till nivågivarna bak är byta och där smörjt. Min lokala verksta körde en kalibrering av nivåregleringen men det skiljer fortfarande ca. 1cm. Där höger bak är 1cm lägre.

Detta ska man kunna justera via INPA sägs det?
Men vad kan grundorsaken kunna vara? Nivågivare som är trasig? Hur är det med dessa givare egentligen är det så att dom antingen fungerar eller inte. Eller kan dom småstrula lite?
Andra fel, som skavda kablar? Men jag har inget fellarm o panelen. Hur kontrollerar man om kompressorn går?

Eller som sagt är det så enkelt som en justering med INPA?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
dallev79, med INPA kan man det. Som vanligt med INPA så kan man få live-data i detalj på varenda sensor i önskad modul. Så även med nivåregleringen. Du kan köra bilen upp och ner manuellt men också kalibrera in den. Bra Inpa-kabel med schysst programvara hittar du här:
Länk Det ska också sägas att toleransen är just 10mm så egentligen är din bil inom toleransen. Det gäller ju också att det är helt plant där man står när man mäter och justerar annars slår det lätt fel. Hur en defekt givare beter sig vet jag inte, men att de kan ge lite olika värden vet jag och just därför behöver man kalibrera med Inpa.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

da
527
dallev79
525iM Touring -01
olaO du har powerpost. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.