AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
8.225

X3 som dragbil

Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Hej
har precis kommit hem efter ca 200 mil med husvagn efter min X3a och tänkte dela med mig av lite erfarenheter om det finns intresse,
X3 an verkar ju inte attrahera husvagnsfolk (sett 3 st med husvagn på hela sommaren)
lite svårt att förstå, en kanonbra dragbil i mitt tycke.

Men i alla fall, ca 200 mil med en husvagn på ca 2000 kilo, fanns inte en backe där den tappade fart (farthållaren oftast inställd på 85 km/h)
automatlådan växlade silkesmjukt, det enda man märkte att den växlade var på varvräknaren och att den morrade lite extra i uppförsbackarna så 20D verkar räcka ganska långt.
Bränsleförbrukningen slutade på 1,05 l/mil, färddatorn visade allt mellan 0,85 och 1,2.

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag har också varit ute med husvagn denna sommar, tyvärr med en Saab 9-3:)
Såg dock ganska många X3or med husvagn. För skojs skull kollade jag vad olika X3or fick dra med E behörighet och det skiljde en del. En X3a fick dra hela 2400kg! Blev mäkta förvånad att den fick dra så mycket. Kul att du är nöjd med din X3a.

Mvh. Richard
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Jag får dra 2400kg med min, att bilen orkar med vikten är inget problem men husvagnar i den viktklassen börjar bli rätt långa och jag tror inte det är helt optimalt med en "ganska" kort bil och "jättelång" vagn.

Våran vagn är nästan dubbelt så lång som bilen och när vagnen började pendla så kändes det som att bilen bara följde med i svängarna...
inga problem eller farligheter men ändå lite otäckt ibland, det gäller att vara med hela tiden

Bilens antisladd system håller koll på pendlingsrörelserna. Börjar släpet pendla alltför kraftigt kommer bilen bromsa ner hastigheten till dess att släpet slutat pendla.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
BE: Vet du om din X3a har utökad dragvikt? Jag kollade nämligen flera X3or på campingen och de andra fick bara dra 2000kg. Känns som att 2400kg är mycket för en X3a men kul att det är lagligt:) Vår Saab 9-3 får bara dra 1500kg, M5an 1800kg och tex en ny F11 520d får dra 2000kg.

Mvh. Richard
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Chris, tror nog det måste pendla rätt mycket innan bilens antisladd börjar korrigera och det tror jag är bra för att börja bromsa och trixa med en pendlande vagn gör oftast bara saken värre,
det optimala hade varit elektriskt stabiliseringssystem på vagnen men det kom tyvärr året efter vi köpt vagnen.

richo, ja det är ökad dragvikt på min, det kan man få i kombination med 8 stegade automaten och elektriskt infällbart drag,
håller med att 2400kg är mycket för X3an men för mig känns det skönt att det finns lite mariginal om jag skulle överlasta vagnen.

Sen vill jag tydliggöra att detta inte är kritik mot bilen, som jag skrev tidigart en kanonbra dragbil

Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Kul att läsa era erfarenheter! Har själva diskuterat frågan här hemma ang pendlande släp då vårt nya hästsläp är längre och större (Ume b50) och väger ca 2ton med hästar i.
Jag har en teori om att stabil/tung dragbil med lång hjulbas och kort avstånd mellan bakaxel och dragkok skapar bästa stabiliteten gentemot släpet. Hjulbas som motsatt hävarm och kort avstånd för att släpet inte ska få häveffekt gentemot bilen. Fyll på ni som vet!

Tittade på X3 som dragbil till vår bobcat med släp men passerar med ca 2-300kg =(.
Får man per automatik utökad dragvikt om man valde till det elektriska draget från fabrik?
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
@Kristoffer

Det tillsammans med automaten tror jag ger det!
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag har 20d med automat och har 2400 kg utan att jag valt det.

"BMW six appeal"
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
ja fabriksmonterat drag och automat ger 2400kg

Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Thomas M, jag tror din teori är helt rätt, desto tyngre och längre dragbil desto lättare har den att hålla emot svängningar, X3 har ju relativt kort hjulbas och det blir ju självklart en lång hävarm med ett långt släp.

Har dragit hästsläp också, en ganska liten boggivagn med totalvikt på ca 1500kg och det var hur stadigt som helst, inte en tendens till pendling.

Har testat min X3 2,0 d E83 med manuell växellåda, är imponerad av styrkan i den lilla motorn, bränsleförbrukningen låg under 65 mil med 1500 kg husvagn mellan 0,83-0,95 liter milen, men utväxlingen på ettan och backen är alldeles för hög, samt kultrycket är för lågt 80 kg.
Hade tidigare Range Rover L322 med M57 dieseln och där var kultryck 150 kg vilket gör resan med vagn betydligt lugnare .
Trots denna lilla kritik är jag mycket nöjd med X3 an, det var väldigt sällan jag behövde växla ner till 5 an, farthållaren på 90-95 hela tiden.
Jag är imponerad.

Hill
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Inne på 4e säsongen med X3 an som dragbil och fortfarande lika nöjd, brukar försöka ligga på ca 100 kilo i kultryck
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Också dragit husvagn med X3'an, går som smör i solsken..
Inga problem överhuvudtaget och förhållandevis soppasnålt.

Har en 2.0D och automat, "manuellt" drag. Får dra max 2000 kilo. Bilen är dock en -08
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.