AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.567

Bilia Group Göteborg tar betalt för hyrbil vid garantijobb

Sida 2 av 3
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Grannen har haft diskussion med sin Audihandlare ang lånebil vid garantiåtgärd. Efter lite bläddrande i konsumentköplagen samt samtal med konsumentvägledaren så kom de alla (inkl en motvillig handlare) fram till att handlaren är skyldig att tillhandaha bil vid just garantiåtgärder. Kan kolla om han kommer ihåg mer specifikt vart de hittade infon.

//RX400h -08
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Rent juridiskt är handlaren skyldig att tillhandahålla ersättningsbil, det är dock inget som säger att den skall vara kostnadsfri. Att de flesta seriösa handlare ändå försöker ordna en kostnadsfri lånebil vid garantiärande är en annan sak, självfallet något som gagnar ryktet positivt...

MVH Christofer
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kan ju tillägga att verkstaden rent krasst ofta inte kan veta om det rör sig om ett garantiärende innan man tittat på bilen och konstaterat vad som hänt. Förekommer ganska ofta att fel uppkommit pga yttre åverkan...

MVH Christofer
ÅF (vid köp av privatperson) är enligt KKL skyldig att se till att kunden inte råkar ut för kostnader vid reklamationer, men det går säkert bra att bjuda på taxi eller skjutsa kunden istället för att ordna med lånebil.

Är det företagsköp finns inget annat än det som står i garantivillkoren, vilket kan vara vad som helst.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
niklas.olsson: Konsumenttjänstlagen reglerar vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument när du t.ex. lämnar in din bil på service eller reparation hos en bilverkstad...

MVH Christofer
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
benke berguv
Kan inte du kolla vart man hittar info om det?
Har ifrågasatt vrf dom inte ger lånebil.
Tycker det är konstigt att man själv ska betala för saker ngn annan gjort?
Har råkat ut för precis samma sak hos Novation i Uppsala! Rostlagning på garanti, gick absolut inte att ordna någon låne/hyrbil (jag frågade efter båda i god tid innan bilen skulle lämnas in). Efter en del "tjat" blev jag erbjuden att hyra bil med Novations avtalade rabatt (till ett högre pris/dygn än det orabatterade priset på hyrbilsföretagets hemsida!).

Lämnar min bil någon annanstans efter detta.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ljungstrand: Det gäller att hålla isär begreppen garanti och goodwill. Var detta något handlaren var skyldig att ågärda eller var det något man åtog sig ändå?

MVH Christofer
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Länk

Där står lite. Står även att de kan ta ut en mindre kostnad för det.

//RX400h -08
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det där är Konsumentverkets tolkning av lagen. Lite lustigt att de menar att handlaren skulle ha rätt att ta ut "ett mindre belopp (10-20 kr/mil)", då det är betydligt mindre än vad det kostar att köra en nyare bil.
Man skall också tänka på att Konsumenttjänstlagen riktar sig mot en privatperson, ägs bilen av en firma (vilket merparten av nyare bilar gör) så gäller den inte.

Saxat ur lagtexten "Konsumenttjänstlag (1985:716)":

Avhjälpande

20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten.

Även om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa felet, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet.

Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det.

Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat. Lag (2005:61).

MVH Christofer
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Här var nåt mer.

Länk

som sagt, detta gäller privatpersoner, mellan företag kan det nog vara annorlunda.

//RX400h -08
crille82: Varför hänvisar du till Konsumenttjänstelagen? Det är ju inte en tjänst vi har köpt det är en vara (en bil i detta fall).
Att själva reparationen är en tjänst spelar ingen roll, då det inte är tjänsten som man reklamerar utan det är produkten.
Hade mekanikern däremot gjort ett dåligt jobb, som man inte är nöjd med, då kommer konsumenttjänstelagen in.

KKL §21, 22, 30 är lämpliga paragrafer, En fri lånebil kan ses som en form av skadestånd.
crille82: Det gällde åtgärdande av krypande rost i bakskärm på den 12-åriga rostskyddsgarantin. Sen att rostlagning på en 8 år gammal bil ofta är upp till bedömning, men i det här fallet gick det på garantin. Jag erbjöd mig som sagt att betala för "låne-"/hyrbil, men fick ändå nobben. Efter tjat fick jag ett sämre pris på hyrbil än om jag själv gått till hyrbilsfirman och frågat efter en bil. Jag löste det på annat sätt, men Novations ovilja att lösa mitt problem (utan bil i 12-14 dagar pga. garantireparation) väljer jag att inte anlita dom i fortsättningen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan är om det kan anses vara garantireparation om du inte har genomrostning, som det står i garantibestämmelserna.

Tar BMW en kryprostlagning kan de säkert hävda att det är Good-Will...

Konsumenttjänstlagen är som sagt helt irrelevant i detta sammanhanget.
Det är i konsumentköplagen du måste hitta lämpligt lagrum när det gäller garantier på ett bilköp.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att förtydliga:

Om det är ett good-will-åtgärd, har BMW frivilligt redan sträckt sig utanför garantibestämmelsernas åtagande och då är det ju svårt att kräva något utöver vad de redan har gått med på, men man kan ju alltid fråga.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Joahn B: Jag åkte dit, skadan fotades, BMW Sverige kontaktades med frågan om skadan kunde gå på garanti. Efter ett tag fick jag svaret att ja, garantin täcker detta och tid på plåtverkstad bokades. Detta tolkar jag som att det är garantin som står för reparationen och inte någon form av good-will.

Jag frågade i samband med tidsbokningen om det gick att ordna med "låne-"/hyrbil med fick blankt nej. "Lånebil är för de som servar bilen över dagen."

Som sagt, jag är missnöjd med bemötandet och oviljan att lösa mitt problem (att vara utan bil i de 12-14 dagar som reparationen tog), och vänder mig därför någon annanstans nästa gång det är dags för service.
Fr
1.134
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag fick fri lånebil för en garantiåtgärd förra året. På fakturan för åtgärden som verkstaden skickade till BMW Sverige, hade de även tagit upp bilhyran.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Ska lämna in i3:an på tisdag, farthållaren hoppar ur. När det händer bromsar bilen in och degenererar energin tillbaka till batteriet. Det känns inte tryggt att bromsa ofrivilligt på motorvägen.

När jag beställde tid började det knorras om lånebil för förmånliga 295 kr. Det kommer inte hända. Pinsamt. Återkommer i ärendet.

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

O "vissa" AP-medlemmar brukar sällan tycka sig lägga in efterblivna inlägg--RETARD-VARNING!!!
Inte BMW verkstad men måste passa på att berömma DinBil. Alltid gratis lånebil vid garanti och goodwill ärenden, dessutom väldigt trevligt bemötande.

Kvalitén på bilen lämnar en del att önska men är verkstadens bemötande bra kan jag förlåta väldigt mycket.

Redan för många år sedan när jag hade en hel del kontakt med FB var bemötandet och servicen varierande. Ibland gratis lånebil, ibland inte. Tror tyvärr att FB inte behöver jobba för att få tillräckligt med kunder.

VW och andra mellanprismärken behöver jobba hårdare för att behålla kunder som har närmare till att utnyttja mindre och billigare verkstäder istället för de auktoriserade.

Skapar man bra relationer till kunderna är det en lönsam affär i längden även om det kostar kortsiktigt. Tänk att inte fler inser det.

Hade jag valt mellan exempelvis en ny Golf R eller en BMW 135 hade avgörandet lätt kunnat fällas av ett bättre bemötande och service av ÅF.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.