AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.562

Bilia Group Göteborg tar betalt för hyrbil vid garantijobb

Sida 1 av 3
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Numera tar Bilia Group Göteborg ut 295:- för en lånebil när man lämnar in sin bil för garantijobb.
Verkar helt sjukt att man skall betala för att de skall ordna något fel på bilen under garantitiden?
Vem betalar för all tid man själv lägger på att åka fram o tillbaka....
Kommer åka till Mechanum nästa gång, hoppas på både bättre service och att man får fri lånebil när de skall åtgärda garanti fel.

Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Åkte till Mechanum när varningslampan på min Saab 9-5 började blinka. Visade sig vara väldigt nära ett brott på ett bromsrör. Fick beskedet att jag inte fick köra en meter till med den. Jag konstaterade bara "oj, va fan gör jag nu då?" Och dom plockade fram en lånebil som jag hade medan de fixade bilen, typ 2 dagar. Betalade inte en krona för det. Riktigt fin service!

Visst, det finns inga gratis luncher och de kanske är(?) något dyrare, vilket gör att dom kan göra så men väl värt den servicen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har inte BMW några riktlinjer för hur garantiarbeten hanteras? Jag vet att Audi erbjuder lånebil vid garantiärenden (och även vid service för den delen). Eftersom ÅF fakturerar fabriken garantiärenden bör det vara en smal sak att också fakturera eventuell lånebil?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Audi ger inga lånebilar vid garantjobb på bilar äldre än något år bara. Hade min 07a inne i våras och den var för gammal för att jag skulle få lånebil.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

E34, vet inte hur du räknar men din bil är ju typ 6 år gammal....
Garantiärenden=inom 2 år, goodwill ärenden är något annat då förstår jag att man inte kan bjuda på en bil, men om det är garanti inom garantitiden så känns det självklart? Att man inte får en likvärdig är väl helt ok, men att pröjsa för det??

St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Tycker också att den här tendensen är riktigt trist. Flertalet gånger har jag varit på plats där serviceansvariga trollat fram lånebilar åt herrar med dyrare BMWs haha trots att dom inte kan eller får eller har möjlighet etc. Som att det spelar roll om man har en M5 -09 eller en 3 serie från -12....
Nej ingen sådan lyx för oss som kör nyare bilar. Vill jag ha gratis lånebil är det Mechanum som gäller. Förenade Bil har ju en Sixt filial som sköter hyrbilarna - och att de sedan placerat skrytbygget långt ut på vischan dit varken bussen eller tåget hittar ger bra affärer åt Sixt...
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Henke: rostskyddsgarantin är 12 år på Audi, hade den inne för omlack av alla dörrar, baklucka, bakskärm, tröskel m.m.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Men oavsett så är det fult att inte ge en lånebil på bilar som är Max 2 år, självklart.
Fr
30
Fragile
650i xdrive cab F12 -13
Har på Förenade bil, Malmö fått taxibiljetter istället för lånebil.
Har blivit en del biljetter.

Men då kör jag 640 cab-11.
Hade en ny Z4 35is innan. Fick låna en cykel :)

Tycker det borde vara självklart att, vid garantfel, BMW löser bilfrågan, åtminstånde fram- o tillbakafärden.

Taxi gäller bara till Malmö. Hjälper föga för de som inte jobbar i Malmö....

Nej, FB är ett lysande exempel på hur dålig service och kvalitet blir vid monopol.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
När jag i höstas fick motorlampa på min 335i -09 och lämnade in den på FB i Malmö prackade de på mig en 520d F11 utan att jag ens frågade. Sa att det ingick då min var servad som den skulle, detta var ju efter garantitiden. Det enda jag behövde betala var den frivilliga självriskelimineringen. Inte ett ord om max körsträcka heller.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Bilverkstäder drivs väl som alla andra affärer: begränsade förmåner ger man till de bästa kunderna som ger mest uppskattning, och inte de som spottar och fräser och skriker vid disken "det här är oseriöst och BMW är skit".

Att fråga snällt är en rätt oslagbar metod! Förvånad någon?
AlexanderK: Eftersom du inte känner mig så kan jag berätta att jag anser mig vara långt ifrån en "jobbig kund". Är alltid trevlig och positiv men när man får trista gliringar från verkstadschefer när man kommer en månad innan nybilsgarantin går ut och får be om ursäkt för att delar på bilen gått sönder - det hör liksom inte hemma på en sk. premiumanläggning. Särskilt inte när man dessutom köpt bilen av dem tycker jag.

Lånebil ska vara just lånebil, för annars heter det "hyrbil"

Jag vet att flera kör med detta fula trick, det är bara stå på sig.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jobbiga kunder brukar sällan anse sig själva som jobbiga kunder...
@Alexander

Märklig inställning du har. Är jobbiga kunder sådana kunder som står på sig när den andra parten har fel.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Klart man ska stå på dig om man inte tycker någonting är rätt. Vem bryr sig om vad dom tycker om en bakom disken. Man är ju inte där för att skaffa nya vänner.
Sen får man väl tänka till lite innan på vilket sätt man lägger upp det på. Bara för att man argumenterar sin sak behöver man inte vara otrevlig och uppfattas som en allmänt svin.

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
AlexanderK: undrar och hur du resonerar nu? Om jag har en åsikt och ÅF en annan tänker ju inte jag backa bara för att jag inte ska uppfattas som jobbig. Ett exempel; när min A6a var klar på lackering hos Audi hade dom smutsat ner bilen och gjort ett allmänt dåligt jobb. Jag visade upp bilen för verkstadschefen och påtalade bristerna och fick till svars "var nöjd ändå, bilen har aldrig sett så här fin ut". Då blev jag en jobbig kund i deras ögon. Men i mina ögon var jag bara en ärlig kund som stod på sig. Resultatet; gratis helrekond, gratis hyrbil från Europcar samt diverse poleringen och omlackering m.m.
Från början sa de dock att inga bilar fanns att låna osv.
Alexander: i sak håller jag med dig - kunder som är viktiga värnar säljaren extra mycket om och givetvis är det lättare för dessa att få bättre villkor.

Det jag reagerar mot är mer din trista attityd, som du säkert förstår uppfattas som dryg och oresonlig framförallt då du inte känner mig. Du förefaller ha en väldigt svart/vit syn på saker och ting :-)

När det gäller lånebilar var detta en service som FB tidigare erbjudit. Numera har Sixt tagit över eftersom systemet inte fungerade, folk missbrukade det dessvärre. Nu finns det andra auktoriserade verkstäder som både erbjuder bättre service och villkor för oss som inte kör 640 -11 eller byter bil varje år.
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Det var just en Sixt-bil jag fick, f.ö.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.