AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.379

Stötdämpare/fjädring till E39 540. Var hitta? Vilka?

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Behöver nya stötdämpare/fjädrar till min E39.
Duger dessa?

Länk
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
De funkar nog. Själv hade jag dock kollat ebay.de först och valt Bilstein eller Sachs (original) dämpare om jag ville ha det "bästa". För att vara i Sverige var det du länkat till inte dyrt. Har själv köpt tokbilliga fjädrar på ebay.de (ca 1000 kr för alla fyra) som funkat perfekt. Har du inte väldigt höga krav på sportiga prestanda kan du hitta billiga stötdämpare också som funkar bra.
Jag kan inte säga om de duger - det står inget om vilket märke det är eller vad du förväntar dig.

Billigt är det, men jag skulle säga att det är en gambling. I värsta fall är stötdämparna slut redan efter ett år, och då tvingas du kosta på nya + kostnad för att byta dem (det är inget litet arbete) och fyrhjulsinställning på nytt.

Jag har också en E39 540, fast touring med nivåreglering (= inga vanlig fjädrar bak), och valde äkta Bilstein B8 Sprint med Eibach sänkfjädrar fram för 7.300 från Tyskland. Har inte fått på dem än, men vet att Bilstein håller högsta kvalitet så jag behöver inte byta igen på länge. Samt att de verkligen ger bilen tillbaks den där väghållningen som jag tycker den förtjänar!

Men återigen: det beror på vad man vill ha för egenskaper. Själv älskar jag stabiliteten och den suveräna väghållningen, kontrollen som finns i M5:an, men andra kanske tycker de är för hårda. M-stötdämparna tillverkas av Sachs (om jag inte är felinformerad) och kostar 14600 kr för 4 st hos BMW. Sachs dämpare (fast utan BMW-märket - Advantage och Super Touring) kan man hitta för 6-7000 i Tyskland på www.ebay.de.

Summa: stötdämparna i annonsen är en ren chansning. Har du tur så är de bra, men ärligt talat tror jag chansen inte är så stor med tanke på priset. Skulle hellre köpa ett känt märke, om säljaren inte kan få fram mer info om vad det är han säljer. Det står ju bara hur mycket de sänker? Inte fabrikat, karaktär på dämparen eller recensioner från andra köpare.

Om du chansar så vore det kul att höra hur det blev?

Lycka till i vilket fall!

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Dom där skulle då inte jag köpa i alla fall. Stötdämpare, särskilt till tunga bilar som e39 ska vara av kvalitet. Kolla Bilstein B4 istället.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ok, tack för era synpunkter.
Avvaktar nog ett tag till.
Jag är lite skeptisk till att göra arbetet själv. Men misstänker att en verkstad tar mer betalt än vad jag är villig att betala för det......

Hur lång tid tar det för ett proffs att byta tro?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.