|
|
|
|---|---|
|
Har problem med att kylvätskan försvinner ur kylaren. Det började för 2år sedan när expansionskärlet sprack under vintern, tempen gick upp och vattnet kokade i kylaren varav bilen stängdes av. Efter detta har jag bytt expansionskärlet. Allt var frid och fröjd. Nästa sommar började det läcka lite vatten ur kylaren och jag har fyllt ngn dec ned några veckors mellanrum. Det läckte inget under nästa höst och vinter. Men nuvarande sommar har jag bytt topplockspackningen, vattenpump, trycktestat kylsysemet som inte visar på ngn läcka. Tycker även att bilen dragit lite olja och än mer vatten än tidigare. Efter 20 mils körning så släpper bilen ut vatten när den kallnat och nästa dag får jag fylla cirka 7dl. Kortare sträckor under en veckas tid ger några deciliters påfyllning. Oljan får också fyllas på ngn deciliter efter cirka 40 mils körning vilket jag tycker verkar mycket. Inget konstigt syns i oljelocket eller i kylvätskan, ej heller på Stickan. Funderar på om det kan vara en spricka i motorn någonstans där oljan tar vägen ut. Blir inte klok på detta. Någon som har prisuppgift på vad det kostar att mäta avgaser i. Kylvattnet? Alt ny topp? Andra förslag på vad det kan vara? | |
| För att motorn drar olja kan vara många orsaker, spricka i blocket tror jag knappast de är iaf! Stopp i vevhusventilationen kanske? Bytte du kylarlocket efter du kokat den? Dom brukar pajja och de är livsfarligt att köra med ett trasigt lock! Om den trycker ur sig vatten när du stannat tyder ju på ett övertryck nånstans...de får du med trasigt kylarlock! luft i systemet tror jag inte de är för att motorerna som kom efter m50,m52 m.m är ju i princip självavluftande! | |
|
Får kika på vevhusvent. Nej det har jag inte vad jag vet, får beställa ett nytt lock från schmeidemann och se om det kan bli ngn skillnad. Blir inte ett prov av avgaser i kylvattnet på Autowåx i KD iaf. Fick ett utsvävande svar att det inte vart enkelt att göra detta, möjligen fick man demontera toppen för att kunna konstatera om något var fel. Kunde enligt servicekvinnan bli en "omfattande felsökning". Lär billigt och bra och inte vidare servicevänligt intryck tyvärr. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.