|
|
|
|---|---|
|
Jag letar efter en begagnad vinteruppsättning däck+fälg till min E60 Xdrive (ET43). Har hittat en annons där det står att det är fälgar till 1 serien (inte orginal), och efter att ha kollat på bultcirkelguiden så ser jag att det borde fungera vad gäller mått etc. Däremot undrar jag, gär man någon skillnad fälgar emellan med tanke på att 1 serien väger mindre än vad min 5 serie gör? Eller "håller" alla fälgar till alla "vanliga" bilar? Mvh Martin | |
|
Ska du köra rally eller? Självklart så kan du ha dom på din bil... |
|
|
Tack för svaret. Nej, jag ska inte köra rally, men jag är inte direkt någon expert på fälgar. Tanken uppkom när jag kollade på fälgar med samma storlek, bultcirkel osv, så visades olika fälgar beroende på om jag kollade till 1 serien eller 5 serien. |
|
|
Om du jämför alla värden så kanske du hitta något som diffar. Fälgens centrumhål, fälgens bredd (där däcket sitter mellan) runt 6 tum? Inpressning verkar du ha koll på "ET" |
|
|
Ja, jag såg fel. Bredden skiljer. Den tänkta fälgen är 7*17 med 225/45 däck, funkar den då till min där bultcirkelguiden endast visar fälgar med 7,5" och bredare. Det borde väl fungera, bara det att däcken kanske ser liiiite smala ut? Är det något som kommer märkas, utseendemässigt som prestanda/säkerhetsmässigt (om man inte kör rally då)? Det är vinterdäck... Eller är det inget att rekommendera (kanske ligger något i att bultcirkelguiden inte rekommenderar 7" till min bil). |
|
|
Kolla här Länk mvh |
|
| Tack, men det var den bultcirkelguiden jag baserat mina inlägg på. Är det hugget i sten att det inte funkar om den inte visar 7" till min E60 utan bara 7,5" eller bredare? | |
| Borde inte vara någon större skillnad i funktionen. Varför inte kolla med en däckmontör nu när du har skillnaden klar för dig. "Passar dessa däck på dess fälgar?" | |
|
Självklart kan man göra det, men däcken sitter redan på fälgen. Däcken passar. Men frågan var hur det funkar med en 7" fälg (inkl däck) på min E60 som verkar ha 7,5" som standard bredd. Sedan ställde jag frågan här eftersom det är det jag tror forumet är till för. Det finns ju väldigt många kunniga personer här som är bra mycket kunnigare än den lokala däckhandlaren, verkstaden etc. Jag letar vidare, tack ändå. |
|
|
7" går till 225:or men det blir lite mer välvda däcksidor, vilket i sin tur ger lite sämre sidostabilitet men samtidigt lite mer komfort och även lite mer skydd för fälgarna vid t ex kontakt mot trotoarkanter. Generellt har BMW ganska breda fälgar på sina bilar i förhållande till däckbredden och det ger som sagt lite mer "sportigt" uppförande på däcken. STRO (kolla med din däck-gubbe) har tabeller som visar inom vilka intervall man kan kombinera en viss däckbredd kontra fälgbredden. Kolla också så att det är samma strolek på hjulskruvar, jag vet att t ex Mercedes har klenare (M12) skruvar på vissa "mindre" modeller än vad "stora" Mercedes har (M14). Är så fallet kan det bli problem med skruvhålet i fälgen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan! Uppskattas. Då ska det inte vara några "problem", det är samma mått i övrigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.