AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.269

E31:a suger ut ena batteriet

ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Hej..
Jag har lite problem med att det ena batteriet (högersidan bakifrån sett) dras ut på några veckor på parkeringen utan anvädning eller för lite användning - tom. så att den knäcker batteriet. E väl kanske bra att få ett nytt varje år men...

Vad har ni för erfarenheter av strömförbrukning i "parkerat läge"

är inte så van att mäta strömar å liknande i bil så enkla tips blir jag lycklig över :-)

"... tygsäten e för veganer :o) "
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
Har 2 st 75Ah AG-batterier (biltema) som monterades i samtidigt å fulladdade..

Laddade oftast bilen via motorrummet men numera plockar jag av kablarna på batteriet istället å kör direkt till det trötta batteriet.
Jag har redan bytt ut det 1 gång... hmm eller om det var det andra, jag har bytt plats för att kolla om det var batteriet eller sidan batteriet sitter på.

Klarar bilen av att ladda 2st 75Ah kan man undra?

F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Om batterierna är olika gamla kan man ibland avläsa det på etikettens datum.
Batterierna är parallellt kopplade så det torde inte vara läckatröm som drar ur bara det högra batteriet. Bilens generator är 140A och vissa modeller har extra generator på 32A (sitter på höger sidan under ac kompen).
Så 2x75= 150Ah är lite väl högt om du inte har extra generator, och kan ge problem om bilen inte körs ordentligt mellan start o stopp. Men kör du bara korta stunder eller bilen står still länge ofta så kan det bli utmatnings laddning.
Ett bilbatteri mår bäst av att alltid vara fullladdadat. Om det bara ladds till säg 75% så börjar syran att mattas av och det får svårare att ta upp laddningar. Och det är ofta det batteriet som är sämst som dukar under först av denna utmattningen.
I min instruktionsbok står det att det ska vara 2st 65A som ska användas. Och då ska tilllägas att jag har extra generator på min.
En bra tumregel är att laddningen är större än batteriernas kapacitet. Bäst är om laddningen är ca 20-40% högre.

Nu till vad kan vara fel och i den ordningen bör du söka.
1. Ditt ena batteri har en dålig cell som drar ur de andra. Gör ett belastnings test.
2. Din bil saknar eller har en trasig extragenerator vilket gör att laddningen är otillräcklig. Det tänds ingen varning om ext.gen lägger av. Mäta generatorn i drift.
3. Anslutningen till ditt högra batteri är dålig och därav blir laddningen dålig.
4. Mäta med strömtång om du har en onormal viloström i bilen. Bör bara vara ca 50mA.

Lycka till /F1
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Värt att notera i frågan är faktiskt att (allt enligt instruktionsboken) så drar en E31 ur batterierna på ca 3 månader.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Ett dåligt och ett bra batteri blir två dåliga.....

Utdrag ur anvhandboken

För att skydda batterihuset mot ultmraviolett strålning får batterierna aldrig utsättas för direkt dagsljus. Urladdade batterier kan frysa och ska därför lagras frostfritt. Koppla aldrig bort en batterikabel när motorn går. Detta kan förorsaka en överspänning som skadar bilens elektroniska system. Koppla först bort minus- och därefter pluspolen. Lossa batterifästets skruvar. Anslut först plus- och därefter minuskabeln vid monteringen och kontrollera att batteriet är ordentligt fastsatt. Vid snabbladdning av batterierna i bilen måste motorn vara avstängd. Batterierna laddas enklast via spänningsuttaget i motorrummet (pluspol) och jord För att undvika risk för kortslutning vid arbeten med elektriska delar eller komponenter, ska batteriernas jordkablar dessförinnan kopplas bort eller den gemensamma jordledningen tas bort. Om bilen ställs av längre än 4 veckor bör
batteriernas jordkablar kopplas bort. Ställer du av bilen under en längre period
än 6 veckor, ska batterierna demonteras, laddas och förvaras på en sval men frostfri plats. Senast efter 3 månader måste batterierna underhålladdas för att inte
förstöras. Om ett av batterierna är defekt. måste två nya batterier med samma kapacitet och av samma märke monteras. Lämna in använda batterier på här för avsedda ställen eller till din BMW-verkstad. Fyllda batterier ska transporteras och lagras stående, så att ingen syra kan rinna ut.

/P
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
Ja där var lite att gå på..
Älskar fakta å punktuppdelning :-)

Parallkopplade.. vilket borde innebära att jag skulle klara mig på ett batteri?
Jag hade en känsla att ena servade startmotor och lite annat medans den andra sidan hade egna grejer att serva.. men men där gissade jag alltså fel :-P

Hade hoppas på - dra ur den å den säkringen å kolla om strömförbrukningen minskar till "normalt", att det är vanligt att nått tex inte slogs av pga ehh reläfel eller annat handfast haha jaja..

Blir alltså att mäta lite då iaf.

1 Hur mäter man strömförbrukning vid avstängd bil
2 Hur mäter man laddningen till 1 batteri
3 Hur mäter man laddningen från generatorn (aka strömmen söm går till bägge batterierna)
4 Hur kan man kolla om batteriet är fel på
5 Nått annat sätt som borde mätas

F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Börja med att skaffa en tångampermeter som klarar ca 400A. Biltema har en för ca 400-500 som är bra nog.
Sen ställer du den på likström och klämmer den om utgående pluskabel på batteriet. Den sitter på det högra. Där är två och det är kabeln som klämmer om +poloen.
Då kan du mäta vilken ström som bilen förbrukar när den är avstängd o när den är igång.

Om du vill se hur mycket ström som dras från varje batteri klämmer du tången om varje batteris minuskabel. Då ser du returströmmen till varje batteri, strömmen ut =strömmen in.

Generatorn kommer du åt underifrån och du mäter spänningen med en voltmätare/multimeter. Du kan även här mäta strömmen med tången.

/F1
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
jag laddar mina batterier med en c-tek direkt på polerna utan att ta bort kablarna, är det någon fara?
För övrigt så tror jag ditt ena batteri är paj, vete fan om Biltemas batterier är någe bra?. Men jag kan ju ha fel :)
Kan tillägga att mina två är ganska nya men de är inte av samma fabrikat, men på 65 ah/st. Att båda är av samma fabrikat kanske är bra, men jag kan inte tänka mig att det är supernödvändigt.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Jag trodde även att AH styrkan på generatorn innebar hur många ampere den ger per timme? I båten hade jag en batteribank till förbrukningen på runt 400 AH, men inte fasiken hade jag en 480 AH generator.... däremot tog det ganska lång tid att ladda upp en tom bank på enbart motorgång.
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
Precis som gustaf76 skriver trodde jag åxå att det fungerade .. e ju en laddström .. å att om man körde varenda förbrukare så kanske det skulle krävas en generator för hela batterikapasiteten för att inte tappa kräm i dem..

- Hur är det .. Det går att starta utan det vänstra men inte utan det högra?
Har betsämt för mig att jag har gjort det nån gång när jag var tvungen att flytta på bilen å bara hade ett batteri ?

F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Självklart kan du ladda med en mindre generator.
Ex.

Laddare/generator som ger ger 4Ah tar 10h att ladda 40Ah batteri om ingen förbrukning tas ut samtidigt.

Laddare/generator som ger ger 60Ah tar 40min att ladda 40Ah batteri om ingen förbrukning tas ut samtidigt.

Så anledningen till att man i bilar ska ha högre laddning är för att du även vid korta körsträckor ska hinna återladda den förbrukning som gått åt vid stilleståndet, starten, och färden. Vintertid så värms vissa bilar elektriskt i insug o avfrosning av vindrutan och sen kör man bara i 10 min. Då vill det till att man har mer laddning än batteri.
Men i en båt eller ett ups system så har man inte samma kriterier för återladdning.

/F1
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Generatorn är graderad i Ampere (ström). Tex. 120 A
Håll isär detta från Ah Ampere timmar.

Sen är det lite förenklat att säga att en 100A generator laddar fullt ett 100Ah batteri på 1 timme.

Det beror på temperatur, spänning, och batteriets förmåga att ta emot laddning.

Min 635a med ett urladdat 75Ah batteri och 120 A generator laddar inte batteriet med mer än ca. 35 A som mest, för att batteriet helt enkelt inte "tar emot mer" vid 14,4 Volt laddspänning.
(Ett flång nytt batteri kanske har något högre förmåga)

Dessutom sjunker batteriets förmåga att ta emot laddning i takt med att batteriet blir fulladdat.

För att söka strömtjuvar så är tångamperemeter eller strömtång bra på stora tjuvar över 0,5 A

Under 0,5 A är bästa sättet att dra ur alla säkringar och mäta med ett mätinstrument hur mycket last som ligger på varje säkring.

Förövrigt, om ett blybatteri har gått ner under 10 volt i flera dagar så är det tyvärr allvarligt skadat, det kan fungera men har definitivt tappat kapacitet.

/ Daniel
mu
15
murreman
bmw850i 91
airborn köp en syramätare å mät sellerna är en dålig så laddar det ur batteriet
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Om du har batteri med öppningsbara celler så åk till en bensinstation och låna en annars kan du vända dig till en verkstad så kan dom belastningstesta dina batterier.
/P
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
Ja ni är allerta å snälla, många bra små tips..

Jag har lyckats "bränna ut mig" så motivation å handlingskraft e inte vad den vart men rätt vad det är går jag å fixar lite med bilarna, dvs tålamod till felsökning finns inte därför e jag jäkligt tacksam för alla synpunkter!!!

Betar av tips efter tips när lusten infaller sig å idag e jag lite på hugget så lika bra att passa på :-)

Syramätare har jag nånstanns, bara att leta fram!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.