|
|
|
|---|---|
| som rubriken....helt ny nyckel som programmerats på bilia group, går att starta bilen men fjärrlås funkar inte...gamla nyckeln funkar utmärkt... ska felsökningen ingå i priset för programmeringen? fick betala fullt men nyckeln funkar ju inte som den ska... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja startspärren behöver inte programmeras den transpondern är separat och det tillverkas 10 st nycklar med rätt transponder till bilens startspärr. däremot måste man själv initiera fjärrfunktionen och bägge fjärrnycklarna inom 30 sekunder för att få båda att fungera. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Låter ju helkonstigt att det inte gjordes på Bilia Group åt dig. Gå tillbaks och reklamera jobbet... |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Inte så konstigt inget som gjort det på BMW åt mig heller :) De kollade så den startade dock en gång andra gången gjorde jag det själv. Står i instruktionsboken hur man initerar nycklarna till fjärren efter batteribyte tex. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| de försökte initiera nyckeln första gången jag var där - gick inte...då fick jag boka tid för att koppla upp bilen mot datorn och programmera - gick inte...fick nyckeln, de kunde inte lösa problemet nu...de visste inte vad som var fel....jag kanske kunde hitta det själv :-O sen skickade de mig till kasan.... | |
Reklamera nyckeln. Den är felaktig isåfall. Man kan i princip initiera vilken bmwnyckel som helst till bmw som helst. Fjärrfunktionen är inte bilspecifik. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
Kolla så batterierna är ok först kanske är bäst. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det är möjligt att de stramat upp något vad gäller initieringen - med tanke på stöldligor som kör in adapter och initierar sin egen nyckel på vilken bil som helst. Jag hoppas ju när jag beställde att enbart mina två nycklar jag fick med bilen funkar på den - att fjärren är borttagen också. Att separera fjärr och startspärr låter konstigt i mina öron när man köpt en ny nyckel och betalar för att få den initierad - även om systemen är separata. |
|
| Skällt på bilia group mölndal både fredags och igår...de tyckte att "troligen" så låg felet i bilen och därför inte deras ansvar...jag frågade vad som vat felet...det visste de inte...men hur vet ni att det är fel i bilen då? Nä det vet vi inte...hur kan det vara fel i bilen när min andra nyckel funkar som den ska? Nä det vet dom inte heller....för att de ska ha gjort rätt för sig så måste de minst kunna tala om för mig vad som är fel....och är det bilen...ja då är det mitt problem...men är det nyckeln så är det deras problem. Så nu ska den lämnas in för tredje gången och först skulle jag inte ens få en lånebil för att ta mig till mitt jobb, utan jag skulle snällt få vänta där för sånna resurser har de inte x-( men efter några väl valda ord så bekräftade de igår att jodå...de kunde allt stå för bil under tiden..."för lite fingertoppskänsla måste man ju ha...." IDIOTER!!!!!! | |
Man behöver inte programera nånting på en ny nyckel för att få den att få bilen att starta. 10 nycklar tillverkas till varje bil/ startspärr dessa nyckelidentiteter finns redan upplagad i bilens EWS system från den var ny. När man beställer en ny nyckel så är det bara att gå ut och starta bilen och köra därifrån. Det levereras fjärrnycklar till nya BMW ÄVEN OM MAN INTE har fjärrstyrning och larm som utrustning på bilen. Det finns också nyckler som saknar fjärrfunktion som man kan beställa och är mycket billigare. Man kan dä köpa en billig nyckel på Ebay för typ 100 kr och kapa svärdet och ha den som fjärrkontroll efter man initierart den SJÄLV. initieringen är nått bilägaren får göra själv efter tex batteribyte i nyckeln Det man behöver göra är att öppna instruktionsboken och läsa innantill hur man initierar sina nycklar. Fungerar det inte har man gjort fel eller så är nycklen felaktig. Så nycklarna programeras inte hos BMWåterförsäljaren för att bilen ska starta. Utan det är bilen som är programerad för att godkänna nyckeln för start vilket redan är gjort när bilen lämnade fabriken. Skulle man på nått sätt förlora en nyckel bör man åka till BMW och få den borttappade nyckeln bortprogramerad ur bilen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej du :-) De gamla nycklarna är bortprogrammerade. Och verkstan har försökt att initiera nya nyckeln, sa att initieringsspärr gått in och då behövde koppla upp bilen. De borde ju veta hur man initierar men jag ska ta fram handboken och prova själv. Jag har bytt batteri i gamla nyckeln för ett tag sen, och då behövdes ingen initiering för att den skulle funka... men jag ska testa i kväll....kan ju hända att bmw-meken glömt av hur man gör...är ju en gammal bil xP |
|
Hinner du byta batteriet inom typ 30 sekunder så behövs ingen ny initiering. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Så det som behövs är bara en bmw nyckel så kan man köra iväg med bilen. Krossa en ruta så är du inne och kan initiera vilken nyckel som helst - and off you go. Verkar för simpelt för att inte missbrukas. Sedan undrar man hur batteribyte skall döda nyckelns initiering i bilen? Ligger nyckelns id i flyktigt minne? Det smarta vore väl som för nätverkskort i datorer som får unik mac-adress att även nyckelar har ett unikt id som inte är flyktigt utan inbrännt in vid tillverkning - sk rom-krets/minne. Känns som det är halvsanningar vi vädrar i denna tråden. Det verkar ju rimligt att någon som låst sig ute kan beställa nyckel så man både kommer in i bilen utan att skada den och kan köra iväg med nya nyckeln. |
|
|
NIP: För en initiering behöver nyckeln även passa i tändningen vilket tar bort din krossa/stjäla idé. Dock det intressanta är ju om man köper en Ebaynyckel, (och fixar så den passar i tändingen) går den att köra på då? eller behöver man in med den till BMW så de kan lägga upp den i bilens EWS? |
|
En gång tiil initieringen av nyckeln är ENBART till för fjärrfunktionen och har INGENTING med startspärr och start av bilen att göra. Fjärrfunktionen kan man initiera vilken Bmwnyckel som helst till vilken Bmw som helst. Det sitter två transpondrar i nycklarna den ena är till startsärren kodad ihop med startspärrsystemet och bilen måste känna av denna för att starta. Koderna byts rullande varje aktivering. Så länge inte en nyckel har rätt transponder så går inte bilen att starta även om den snidats till för att passa i låset. Låser du bilen med fjärren med en initerad nyckel och hämtar ut en ny oinitierad nyckel hos Bmw och låser upp bilen med dena i dörren går larmet. Att det sedan finns skummisar som har utrustning för att lura systemen är en annan sak. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.