AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.155

Varför ryker det ur avgasröret vid kökörning?

Visa användare
153
koppsnurr
545e -22
Saab 9-3 aero - 00
Min fina 540i-06 har börjat röka ur avgasröret när jag står länge i kö körning/tomgång.
Vad är fel och hur löser man det?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kondens i avgassystemet.
Ut på en rejäl långtur och sota ur den ordentligt så ska du se att det slutar.

När jag hade loss ljuddämparen på min 540 E39 (som förvisso fick gå hårt) så tömde jag den på säkert 2 liter vatten så inget konstigt att det ryker.

1 liter bensin ger 1 liter vatten i form av ånga i avgaserna - är avgasystemet under daggpunkten av +55 grader C så fälls ångan ut som vatten.

I ett ganska avkyld avgassystem som det lätt blir vid kökörande och det som inte hinner sätta sig på rörväggarna och fyller dämparna med vatten - går ut som synlig vattenånga

När man sedan gasar på lite och mer värme kommer från motorn och hettar upp avgasarröret allt eftersom så börja vattenångan koka av igen från rörväggarna igen och det bolmar lite extra med vattenånga en kort stund efter.

Har vatten väl blött igenom och mättat dämpullet i avgassystemet så tar det däremot tid att koka ur vattnet igen - typ en lågresa @ 40 - 50 mil och motorvägsfart så att avgastemperatur på minst 200 grader hela vägen till rörmynningen. Därefter när det är väl torrt igen - undvik småkörningar mer än undantagsfall och då om man dagen efter kör typ 3-4 mil på regelbunden basis.

(regelbunden körning ala 2-3 km till och från jobbet dagligen är ett bra sätt att fylla upp avgassystemet med vatten, får det att rosta fortare samt eventuellt frysa sönder om bilen står utomhus - det är då man prenumererar på att byta bakre delen av avgassystemet var 3 år om det inte är helt i rostfritt)

Man kan säga rök som snabbt försvinner när det blandas ut med luft är vattenånga och inget att oroa sig över medans rök som blir kvar trots utblandning med mycket luft, har annan färgton än vitt som vattenånga, och luktar är något man skall oroa sig för.
Visa användare
153
koppsnurr
545e -22
Saab 9-3 aero - 00
tack för svaren, jag så vit rök, besiktigade bilen idag och avgassystemet helt OK, däremot yttre främre styrbultarna måste bytas.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.