|
|
|
|---|---|
|
Är det så illa som jag tror att röststyrningen inte finns på svenska? Att man måste byta språk till engelska för att få det att fungera? Dock blir då ALLT på engelska, dvs även allt som inte har någonting med röststyrningen att göra? (menyer osv.) Är vi verkligen en sådan lite skitmarknad att man inte ens orkar översätta en enkel röstfil? | |
|
Sverige är för liten marknad-- svenska finns i nya hdd navin farsan har 15 olika språk i sin 535IAM-2011,däribland svenska |
|
|
Jag har svenska som valalternativ för alla menyer etc, med det verkar som man glömt röststyrningen och den är ju givetvis riktigt bra att ha när man kör bil... |
|
|
Det är som du skriver själv, cederborg. Man får i nuläget välja på att ha röststyrning och se allt på engelska eller ha menyer på svenska och då inte få någon röststyrning. Lite märkligt att man inte kunde låtit röststyrningen vara på engelska trots svenska menyer.. Har du NBT-navi eller CIC-navi? Enklaste skillnaden att se är om vänstermenyn lägger sig "inåt" skärmen så som bilderna här visar: Länk Gör den det har du NBT-navi. De kanske inte uppdaterade 1-serien före MY14 med nya? |
|
| Tror du bör uppdatera signaturen förresten, cederborg. Om jag läser dina andra trådar rätt har du en F20 M135i? Blir lättare att svara på frågorna då, navisystemen ändrar rätt mycket på sig, speciellt mellan årsmodeller och bilmodeller. | |
| NBT-navin.Jag tycker det är anmärkningsvärt dåligt att jag inte kan få svenska i en ny BMW köpt i Sverige 2013. Connected drive-functionaliteten är också drastiskt reducerad för svenska marknaden, en stor del av funktionaliteten finns inte alls i Sverige. Urdåligt. Konkurrenterna ligger långt före. | |
| M135ix-13 | |
|
Jag måste hålla med cederborg. Själv har jag i min 2001 E38 bytt till engelska (ny burk köpt från england), Svenska borde finnas 2013... /Gunnar /Svart(303/9) 740iA |
|
|
Någon av er som tar emot sms i Navin och fått dem upplästa av kärran? Det är en rolig upplevelse eftersom det är en tyska som läser upp dem... Inget svenska där heller... |
|
| Lustigt jag provade just detta idag och blev överraskad av det motsatta, dvs en svensk röst som läste upp smsn rätt bra faktiskt. Märkligt att de har en svensk röst här men inte röststyrningen på svenska? Riktigt konstigt. | |
| Men å andra sidan är kanske TTS (text to speech) en annan teknik än röstigenkänning, sannolikt är tts enklare | |
|
Om man har en iPhone och IOS 6 så används Siri för uppläsning av information som finns på telefonen, t ex sms och e-mail. Finns väl något motsvarande till Android. Tycker också det är lite tråkigt att det inte finns röststyrning på svenska, verkar inte finnas någon plan för det i framtiden heller vad man har läst. Däremot så gillar jag iDrive konceptet och kan man bara förbättre integrationen med mobiler så t ex Google Maps och Spotify blir BMW Apps kompatibla så hade man kommit långt. Den inbyggda navigationen fungerar mycket bra för mig och enda missen är väl att man inte kan skriva in koordinater direkt. Tanken på att få in Apple eller Google i bilen (även om det bara skulle vara multimedia och navigering) utan att kunna koppla bort det när man vill, känns inte tryggt. Litar betydligt mer på BMW. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.