|
|
|
|---|---|
|
Hej! som rubriken säger så har jag en BMW 540 automat (00:a) och de som händer är att den växlar VÄLDIGT ryckigt vid gaspådrag... Kör jag lugnt så händer inget och den växlar mjukt men vid ett gaspådrag vid exempel påfart eller liknande så känns de som när bilen ska växla ner så växlar den ur och varvar sen BANG slänger den i nästa växel så hårt att tom. antispinn lampan kommer igång... väldigt obekvämt! Kan oxå säga att vid kallstart på morgonen så händer oxå detta fast då har jag bara hunnit köra ur parkeringen och självklart kör ja lugnt då.. detta sker vid när den ska växla till tvåan händer en gång sen växlar den normalt.. inte ens vågat gasa på me bilen de senaste dagarna.... Mycket tacksam till hjälp. MVH Rupesh | |
|
Kan oxå tillägga att detta hände två gånger i sträck igår och då tändes TRANS FAILSAFE PROG. lampan och jag kunde knappt köra bilen, den rullade bara typ... stängde av motorn och satte på bilen igen och då försvann meddelandet och den kunde köras som vanligt igen... |
|
|
Det låter som att en eller flera ventiler i lådan inte fungerar (kärvar). Ett olje- och filterbyte kan kanske lösa problemet. Det blir dock en dyrbar chansning eftersom din låda är anpassad till en speciell olja vilken är dyr. På en så ny bil bör det även gå att läsa av felkoder, vilket kan ge en vägledning om vad som behöver åtgärdas. //Göran |
|
|
Det är nog bara så simpelt som att lådans oljenivå är för låg. Då du beskriver att den knapt vill dra när den är kall. Men sen när den är varm så drar den men växlar hårt vid kick down. Så ett olje o filter byte är nr1. Passa på att lossa kontakten in i lådan och spruta lite kontakt sprej där. Om nivån är låg så har du en läcka någonstans. Det kan vara allt från lådan till oljekylaren. /F1 |
|
|
TACK SÅ MYCKET för svaren! faktist nu när du säger detta så minns jag den har ju läckt olja ja tänkte de var motorolja och oljan där såg jämt OK ut varje gång ja kolla. när den läckte olja då funkade växellådan bra inga ryck eller nåt, nu har den slutat läcka olja och de var då den började rycka... så allså ett oljepåfyllning på växellådan bara... tur känns bra höra detta hehe hur mycket kan ett sådan process kosta? /Rupesh |
|
|
Det viktiga nu är att identifiera läckan o laga det. Men bortsett från det så kostar det kanske 1500kr material om du klarar av att byta själv. Det kräver tillgång till bilens styrsystem och en lift. För processen kräver motorn igång o oljan ska vara rätt i temp när nivån ska avgöras. Sen måste du använda absolut rätt typ av olja annars kan du säga adjö till lådan förgott! Så lämnar du in det räkna med det dubbla+ felsökning o reparation av läckan. Men tänk då på att fråga vilken olja verkstaden avser att använda, vet att vissa icke märkesverkstäder använder vanlig ATF olja de har i lager. Kör inte med bilen mer än nödvändigt för det sliter på lådan om den har för lite olja. Oljan är till för smörjning med inte bara drift. /F1 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.