AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.246

740 E38, tempgivare brunnit

EN
6
ENEP
E38 740 '99
Tjena

Bilen står på förenade bil här i Malmö och försäkringsbolaget vägrar ta på sig kostnaden.
Jag önskar höra mig för vad ni här på Autopower anser.

Bilen i sig är en 740, årsmodell 99, 17500 mil cirka och välskött genom alla år.

Detta hände:
Hade spenderat en hel dag med landsvägskörningar, utomhus temp ca 35 grader.
Resan var ca 40 mil lång, många stopp gjordes längs med vägen. Resan började vid 08:00 och tog slut vid 18:00 bara för att förtydliga att vi inte legat å pressat landsväg som idioter. Normal körning, några omkörningar inget avancerat. Bilen var genomgången innan avfärd.

Till det som hände.
Ligger å kör på landsväg ca 70-90km/h. Det börjar lukta bränt och typiskt plast/elektronikbrand lukt. Några sekunder senare väller det in rök från "fotbrunnen" på passagerarsidan.
Jag kör genast in till kanten och stänger av bilen.
Polaren hämtar brandsläckare i bagaget medan jag öppnar huven och kollar.
Inga synliga tecken på brand eller värmeutveckling.
Vi väntar några minuter och ser att våra medresenärer har stannat på en bensinstation hundra meter fram.
Stänger huven, provar att starta bilen, den går igång, inga felmeddelanden.
Kör försiktigt mot macken och precis när jag kör in på macken börjar bilen hacka sig fram och felmeddelanden visas i displayen, vad det står kan jag inte utlösa pga pixelfel.
Samtidigt börjar det välla in rök i kupen igen och från springorna mellan huv och skärmar.
Polaren igen redo med brandsläckaren och jag öppnar huven. Ser en eldflamma på ca 10-15cm från vad jag tror är tempgivare i termostathus. Släcker denna genom att blåsa ut den.
Gör en snabb koll efter mer brand ifall polaren ska agera brandman och släcka. Inga tecken på mer brand.
Testar starta bilen, bara för att se om den startar, bilen startar ej.
Har ström men startar ej.

Allt detta händer 40 mil in i Polen.
Bilen bärgades till verkstad i Wroclaw, de konstaterade tempgivare felaktig och bytte den. Efteråt går bilen inte som den ska. Den startar men går inte som den ska. Verkstad felsöker i 12 dagar men hittar inget fel.
Bilen transporteras till Förenade Bil Malmö.
Länsförsäkringar skickar ut besiktningsgubbe som konstaterar att det aldrig brunnit, då det tydligen inte finns tecken på det och de vägrar fortsätta felsökning och reparation.
Jag ska själv bekosta diagnos, felsökning och reparation. Om det visar sig att jag kan bevisa brand och att det felet som finns på bilen nu är orsakat av den branden som "aldrig skett" står de för reparationskostnaden men inte diagnos och felsökning.

Jag är helt förstörd, ärendet har tagit än så länge sju veckor och jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Förslag, åsikter, någon som varit med om liknande, all form av feedback, tips eller liknande mottages!

Tack på förhand och ursäkta ett väldigt långt inlägg.
EN
6
ENEP
E38 740 '99
Bilder på tempgivare:
Länk

Länk
Har du visat de tempgivaren? Syns ju rätt tydligt att den brunnit, eller i vart fall varit rejält överhettat i dess närhet.
Om du inte kan resonera med de så vänd dig till "försäkringsombudsmannen", tror jag det heter...
EN
6
ENEP
E38 740 '99
Ja han har sett den eftersom den ligger kvar i bilen. Han påstår vid ett tillfälle att den likaväl kan ha blivit så utav överhettning utan att brand funnits.
Vid ett senare tillfälle i samma telefonsamtal säger han att för att en tempgivare ska bli så pass skadad kräva enorma värmeutveckligar. För mig innebär enorm värmeutveckling, brand. Men det kanske bara är jag..
Han är ute i gränslandet den där besiktningsmannen...Det har förmodligen varit en liten brand just vid komponenten, annars ser den ut på ett helt annat sätt... Som jag ser det vill de slippa undan bara. Du borde kanske fråga honom om det hade varit bättre om du inte släckt den "lilla" branden utan låtit bilen brinna upp? Stå på dig, de kommer ge med sig, till slut. O som sagt kontakta försäkringsombudsmannen, i regel har varje försäkringsbolag en sån (opartisk!) person....
EN
6
ENEP
E38 740 '99
Jag frågade honom också om det vore bättre att jag låtit det brinna ordentligt istället för att släcka lågan direkt. Den spontana mänskliga reaktionen när man ser någonting ta fyr som inte ska brinna är att släcka dessutom.
Han svarade: nä, självklart skulle du inte väntat med att släcka men jag står fast vid mitt beslut om att det inte har brunnit och vi tänker inte ersätta fortsatt felsökning eller reparation..

Tack för den liksom..
du får kanske överklaga då det finns i försäkringen en summa för sådana saker - kolla i ditt avtal vad det står och ev självrisk och jämför med de kostnader du har haft hittills

att det har brunnit råder knappast någon tvekan när man sett komponenten (har du visat den för försäkringsbolaget ??)

- frågan är varför, då en sensor ofta inte har ström nog från ECU att den ens kan bli en kvarts grad varmare iom. att de ofta sitter i en spänningsdelarkoppling där det är meningen att sensorelementet på någon kOhm resistans skall jorda mer eller mindre mycket mot jord för att ge en varierande spänning mot sladden mot ECU och den vägen signalera mätvärdet tillbaka mot ECU.

det i sin tur kanske indikerar problem till själva ECU:n att det är något del där som lägger på spänning utan strömbegränsning där det normalt skall begränsa till sensorn och därför börja grilla

- ytterligare variant skulle i så fall vara om de 12-Volt försörjdes från ECU tillsammans med en ytterligare sladd - men i bilvärlden brukar man undvika fler sladdar än 1 om möjligt till en mätkropp och en sådan har mer än 1 kontaktstift.

vidare saker att kolla om det är sensorn som brunnit eller om det är någon utanför sensorn som eldat på sensorn som tex. heta avgaser från läckande avgassystem med tanke på att hela sidan verkar vara eldad

bensinläcka som slog eld etc.

Enep: Kontakta försäkringsombudsmannen eller ARN för en opartisk bedömning. Läs försäkringsvillkoren NOGA. Hur definieras en bilbrand enligt de? I mina ögon så har den där komponenten brunnit/glödit, eller åtminstone varit extremt överhettad så plasten har precis varit på gränsen till att börja brinna okontrollerat...
74
10
740 iA -98
525 dA X-drive -13
Ok, då vet man att man inte ska använda Länsförsäkringar i alla fall.
EN
6
ENEP
E38 740 '99
Tack för allt stöd och er resonemang i fallet. Känns bra att inte vara ensam om att tycka att bolaget gjort fel. Ärendet har i första skedet gått vidare till besiktningsmannens chef. Har dock inte fått något svar ännu så vi får se vart det leder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.