|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Annons borta, såld kanske... | |
|
"Det är väl inte han som säljer den som har "fixat" bilen, så vad skulle en polisanmälan leda till?!" Är man skyldig att informere om att bilen har väret krockat (om man vet)? Eller hyr er det? |
|
| Nej det behöver man inte informera om, men om den däremot varit krockad "bortom reparation" kanske man bör eller måste upplysa om. | |
|
Tänkte så klart inte polisanmäla utan det va vad jag skrev till han! Tror ju inte han informerar köparen att den har sett ut så där fast han vet det |
|
|
hmm.. undra va som har händt.. ALD445 är numere en Chrysler Series 300C Model 300C Touring Model year 2006 så min fråga, vad har händt med den M3 som var smäldt mm? nya reg skyltar? |
|
|
Avregad Har iallafall inget nytt Svenskt regnr-Då skulle det ploppa upp när man söker på chassinr Fordonsdata Regnr:ALD445 Identifieringsnummer:WBSBL93405PN63558 Fabrikat:BMW Fordonsslag:PERSONBIL Handelsbeteckning: Fordonsår:0000 Modellkod:BW0000 Färg:MBLÅ Gruppnr:000000 Fordonsstatus:AVREG (2014-06-26) |
|
| Går ju att få fram anledningen till att den är avregad om man ringer Transportstyrelsen och ber dom söka på specifikt chassinr. | |
|
Mupz om jeg söker kommer dette frem.. altiså ingen BMW Transportstyrelsens logotyp Fordonsuppgifter för ALD445 Sammanfattning Registreringsnummer ALD445 Fabrikat CHRYSLER Handelsbeteckning 300C Fordonsstatus Påställt (2016-11-29) Färg Svart Fordonsår 2006 Fordonet tillverkat Uppgift saknas. Fordonsslag Personbil |
|
| Den kanske brann upp någonstans? ;) | |
|
Ok, jag kunde inte hålla mig. Drog ett mail till Transportstyrelsen och fick följande tillbaka: --------------------------------------------------- Hej! Tack för ditt e-brev. Fordonet ALD445 har avregistrerats p g a export till Bulgarien 2014-06-26 Med vänlig hälsning Xxxxxx Xxxxx Skatte- och avgiftsavdelningen --------------------------------------------------- Case closed? //Stenback |
|
| Bulgarien..Jo jo där passar den kanske bra..=) | |
| hehe, bra jobbat... då vet vi det...:) | |
|
Angående kan "omöjligen laga" kolla denna kille; huruvida det är "korrekt" eller inte kan jag inte svara på - men imponerande hantverk oavsett. - jag antar att bilarna som köps ut från försäkringsbolagen i sverige av diverse plåtisar fixas på samma satt? |
|
|
Imponerande hantverk är det utan tvekan men jag skulle önska att dom kraftigt demolerade bilarna som lagas i öst stannade i öst. |
|
|
540is: Ja, hur upptäcker man en skrotad svensk som skickas till baltikum och kommer tillbaka med nytt regisreringsnummer? Att det är lätt att hitta USA-bilar som är utdömda är ju för att de alltid lägger ut chassienummer i annonserna och att CARFAX finns. Det vore önskvärt om t.ex. Blocket och bytbil kunde ta med chassienummer i annonserna och att borttagna annonser ändå var sökbara, skulle nog uppdagas mycket då! |
|
| Vore helt klart rimligt med typ "salvage title" system i Sverige också, men då skulle ju försäkringsbolagen förlora pengar ... så det lär ju inte hända. | |
|
Vill nämna att bilar som bolaget löser in köps ju ut av plåtisar som det nämns men tyvärr är mörkertalet stort då bolagen sätter krav att man har en riktbänk samt svets. Personen i fråga behöver inte ha någon kunskap överhuvudtaget i bilbranschen. Undrar om det fusklagas? Borde bli som Tyskland. Bilen borde få en titel krockfri eller lagad mm. Men så länge det gynnar försäkringsbolagen lär vi inte se en sådan lag. Man skyddar aldrig en invånare i detta land utan snarare tvärtom. |
|
|
Ok, jag hade nog lite för höga tankar. Men helt rätt, här löser ju bolagen in bilar utan att kräva att de skrotas. Så vi har nog en hel del svensksålda bilar som rullar på vägarna som uppfyller kraven för en "salvage title". Jag ska fortsätta köpa 2 år gamla bilar som gått över 10 000 mil, de kan inte ha hunnit stå still så länge som en större skada innebär, känns tryggare för mig i alla fall =) |
|
| Sen är det ju så att en bil som blir inlöst inte per automatik är bortom räddning, den blir inlöst för att det är för dyrt att laga den. Kostnaden blir ju annorlunda om en plåtverkstad köper ut den och har den som "hobbyprojekt" eller fixar upp den när det är lite tid över i verkstaden och man inte behöver debitera varenda timme som läggs på bilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.