AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.908

Felkod 2AAB på BMW 325i e91 2005

Hej!

Var och felsökte en bil BMW 325i som jag eventuellt (väldigt gärna) vill köpa. Bilen går väldigt bra och det är till synes inga konstigheter med den. Verkstaden som gjorde inbyteskollen tyckte bilen var i ett väldigt bra skick men ogillade starkt felkoden 2AAB som dök upp när de gjorde diagnos på datorn. Felet fanns inte nu men felet var loggat. Han sa själv att de haft bilar inne med den felkoden som inte gått bra och att det kostat massor med pengar att fixa och det är dessutom bara BMW som kan åtgärda felet då det krävs specialverktyg för att komma åt delarna. Enligt mekanikern loggar koden för något med kamaxeln, eventuellt någon ventil som justerar något i höjdled på kamaxeln.

Vill gärna höra om någon mer har erfarenhet av felkoden eller vet om man ska ta allvarligt på etc.. Ni förstår vad jag menar hoppas jag.

Mvh

Mike

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Jag skulle undvika den bilen. Läste någon tråd för ett tag sen här på forumet om detta problem. Det var en dyr reparation.
ok tack för infon. Kommer du ihåg vad reparationen kostade? 10´, 20´ eller mer?

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hej igen, har letat men inte hittat just den tråden. Dock finns det ju en hel massa andra problem med den motorn och problem med smörjning av ventillyftare bl.a. Detta har i några fall resulterat i att hela toppen till slut fått bytas efter att kamaxlar och tätningar mm har bytts. Läste även att en kamaxel nästan var på väg att gå av.
Sök på E90 N52 tickande så finns det en del långa trådar om just det problemet.
Hur lät motorn på den bilen du kollade på? Något tickande /knackande?
Har för mig att det problemet som påminner om ditt ovan kostade närmare 20'. Men det kan ha varit så att en del gick på maskinskadeförsäkringen. Men jag skulle nog bett BMW om en uppskattning av kostnaderna och dragit av det på priset + 20-25% till för besväret att lämna in bilen på verkstad och osäkerheten på vad felet verkligen är om jag överhuvud taget skulle köpt den.
Hej igen!

Motorn gick enligt mig väldigt bra, nu är jag ingen expert direkt men min uppfattning var att den gick väldigt bra som sagt.

tack igen för infon :)

M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Jag håller inte med pew om att N52B25 motorn skulle ha "en hel massa andra problem", dock finns det en del som tickar tillfälligt under vissa omständigheter men som enligt BMW är mer av ett "skönhetsfel" än av skadlig karaktär, läs gärna igenom alla de trådar du hittar och skapa dig en egen uppfattning.

2AAB är relaterat till Vanos precis din verkstad antyder och det bör utredas om du köper den, kanske ett läge att pruta en hel del om du är beredd att ta kostnaden framöver, jag har dock ingen uppfattning om kostnaden för att åtgärda felet, men kolla gärna med en BMW verkstad, de bör kunna ge dig en kostnadsbild.
Om du inte är beredd att ta kostnaden framöver så hade jag letat efter en annan 325i för det är mycket trevliga bilar.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Kanske lite fel uttryckt att det finns en massa problem. Men det finns många som har haft problem med motorn och vad jag har kunnat läst mig till så är det inte bara ett skönhetsfel då det handlar om bristfällig smörjning pga. konstruktionsfel och då slits påverkade detaljer ut i förtid. Men det säkert långt ifrån alla som får problemet.
Men jag har hört detta tickande på minst tre bilar som jag har provkört.
Det andra problemet jag hört om är att den kan rycka vid kraftigt gaspådrag men är lite osäker på om det var 330 eller 325.
Jag vet även en del som har fått byta vattenpump redan vid 10.000mil.
Jag skulle dock inte vara rädd för att köpa en bil med dessa motorer om de går bra och låter bra och är välservade. Men jag skulle göra en ordentlig provkörning och jämfört flera bilar om jag inte redan hade gjort det.
Kolla även att AC:n funkar ordentligt. aluminiumrör i motor rummet kan ärga sönder pga att det samlas smuts och salt där det ligger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.