|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att bygga en hotrod baserad på 540 E34 eller E39 men är det någon årsmodell som är svårare eller enklare att ta motorn från? Tänkte då på om det finns massa startspärrar med mera som är integrerad med instrument o.s.v. | |
|
Tar du en E32 eller tidigare E34 (före 96?) slipper du alla sådana bekymmer. // Magnus |
|
| nja -94 eller sent -93 tror jag ews II kom. jag bytte just styrbox på en -93 och där var det inga bekymmer! endast nycklarna som är kodade på dessa. | |
| Allt går: Länk | |
|
Läckert ljud på Roden! Har nog valt rätt när jag valt att använda en M62 motot till min AC Cobra replika. Har dock inte kopplat in någon el ännu eller startat upp motorn. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Enligt dokument (troligtvis från BMW) så var den allra första versionen av "Drive Away Protection System" installerad i bilar som producerades 9/93-12/93. EWS I (EWS = Electronische Wegfahrsperre) satt sedan i bilar som producerades 1/94 och framåt. EWS II satt sedan i bilar som producerades 1/95 och framåt. |
| Jag gillar ljudet av däck-skrik mitt ute i öknen.. gör att man skrattar till lite när man tänker sig vad film-människor förväntar sig att folk ska förvänta sig... :P | |
|
Jan Vad har du byggt på för övriga delar i cobran? Står lite i valet och kvalet om det blir en rod eller en cobra, lutar mer åt cobra men skrev rod i tråden för att fler skulle förstå min mening med tråden :) Att ta motor från en E32 är ju fullt möjligt så men dom verkar bara finnas med automtat, eller iaf väldigt få med manuell och ja vill bygga med manuell låda. |
|
| Jag hade tagit en M60 eller M62 vilket du nu kommer över och sedan bytt till ett eftermarknadsstyrsystem typ maxxecu. Då kan du mappa motorn också å få ut mer effekt och välja vilket bränsle du vill åka på. | |
|
Krolleg, Hade nog lite bråttom då jag skrev mitt inlägg. Det är en M60B40 från en E32 -93 jag använder. Jag använder en 5 växlad låda från en M60B30, de är inte så svåra att få tag i. Planerar att använda original motorstyrning och elektroniken från instrumentpanelen. Maila mig gärna på jan@manitski.se |
|
|
I princip alla 540i/6 E34 har startspärr. Endast ett mycket lågt antal saknar EWS som denna Alpina B10 4,6 Länk billigaste du kan komma undan med är att köpa en 740i E32 och en 5växlad låda från en 530i eller 730i. Mvh Stephan |
|
|
EWS I som finns på de tidiga bilarna från är knappt värt att kalla startspärr, det är bara ett 'smart' relä som spärrar startmotorn om vissa villkor är uppfyllda. Lär väl ta typ 1-10 minuter att koppla förbi om man har ett elschema. EWS II är det första systemet med kodade nycklar och det är då man måste börja tänka på vad man gör. Det kom från och med 95/1 enligt ett verkstadsutbildningsdokument jag hittade. Ska man strula med det så måste man ha någon som kan koda ihop nycklar med ECU och ha med antennen runt nyckeln plus mottagarmodulen. En jag känner köpte en M3-motor med det systemet och jag rev ut antenn och mottagare plus lite kablar från en annan skrotad E36 och kopplade ihop det innan ytterligare någon kodade ihop några nya nycklar med ECU:n. Så visst kan man få det att funka även på lite nyare bilar. // Magnus |
|
| Intressant läsning, de finns ju mycket att tänka på och i värsta fall går det ju stoppa i ett eftermaknadssprut. | |
| går att programmera bort startspärren också oavsett variant. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.