AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.703

Oljelampa lyser

el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Hej
Min fru ringde och sa att oljelampan på hennes 116i (08) hade tänts.
Manualen säger enligt henne att man då kan fylla på 1 l olja ...
Vidare var det något om ett utropstecken där man var tvungen att fylla på olja inom 20 mil.

Kan hon köra 5 mil hem?

Tänds varningen upp i informationsdisplayen direkt då motorn startats efter att bilen ha fått stå ett tag? Om inte är det ingen fara att köra hem den.
Lyser oljelampan gult är det lugnt. Är den däremot röd ska hon helst fylla på motorolja omgående då oljenivån är för låg för att bygga upp tillräckligt oljetryck i motorn.
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Tack för svaret.
Jag tyckte hon sa att den var röd så då blir det att fylla på lite ...
Antar att jag får ta mig dit och fylla på .. suck.

el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Det visar sig vid närmare undersökning att det finns två typer av oljelampa.
Dels den som visar oljekannan med en vätskeyta under, dels den som bara visar oljekannan.

Den första säger att man måste fylla på olja, den andra säger att oljetrycket är borta.
Eftersom det sannolikt var modell två, med bara oljekannan, så betyder det att antingen är oljepumpen paj, något blockerar smörjningen eller givaren är sönder.
Nåväl, jag tittade på bilen idag. Startade den och inga varningslampor tändes. Oljenivån visade att det var fullt med olja.

Körde en liten runda och allt var normalt. Hade oljepumpen lagt av så skulle bilen varnat direkt. En oljepump har inga elektroniska on/off-fel.

Smuts i motorn har jag också plockat bort från listan så sannolikt är det oljelampan som får felsignaler från givaren. Ska bli intressant att se vad som händer när givaren blir riktigt varm efter några mil ...

Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Det är inte ovanligt att givarna pajar.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Av någon anledning så ekar ordet "vevhusventilation" i fjärran...
Denna modell har ingen oljsticka antar jag?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.