AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.422

Ljudnivå 320i vs 523i?

_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Hej!

Är i valet och kvalet att köpa en BMW 320iA Touring eller en 523iA Sedan av årsmodell 08-09. Ni som har dessa modeller, vad säger ni om ljudnivån och comforteni dessa två? Jag är van 5 serien sen tidigare men har haft en Volvo V50 ett tag nu som jag sålt pga fruktanvärt vägljud m.m.

Det lutar mest åt en BMW 320i, tycker den verkar lagom i storlek samt lite mer ekonomisk och lite mer körglad antar jag!?. Men är rädd för högt vägljud..men ville kolla lite om ni som kör 3-serie är nöjda?

/Martin

//BMW
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Provkör båda modellerna säger jag..

Visst, du kan kanske få lite input av någon som haft bägge modellerna och får hyfsade svar där, men det blir nog inte 100 ändå :)

Utan att veta så kan jag göra en kvalificerad gissning och skriver då att en 5-serie med sexa är tystare i alla lägen än en 3-serie... med dessutom en fyrcylindrig spis!

5-serien är en ytterst komfortinriktad vagn vilket iofs också en 3-serie är, men inte riktigt lika bra som en 5-serie..generellt.

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sedan är det ju inte enbart modellen utan däckval kontra vägbanan som avgör vägbuller. Men under identiska förutsättningar är 5 serien mera komfortabel som Janne T ovan påtalar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag har både en E91 320i manuell och en E61 530i xdrive automat och upplever förenklat följande skillnader:

E91:
+Ekonomi (bränsleförbrukning, försäkring, service)
+Körglädje
-Vägljud

E61:
Motsatsen till ovanstående.

Provkör själv för att bilda dig en uppfattning om skillnaden i vägljud och köregenskaper. Själv tycker jag inte att E91:an är störande bullrig. Båda rullar på 17" med 225-däck.

Motoralternativ gör ingen skillnad då motorn ändå inte hörs vid landsvägs- eller motorvägskörning.
_m
274
_martin_
Men hur upplevs 3-serien överlag? Är det en bil med hög ljudnivå eller är det fortfarande en bra bil som lever upp till BMW stämpel med tysthet och god comfort?
Ska naturligtvis provköra när möjlighet ges..

/Martin

//BMW
_m
274
_martin_
Epsilon: Tycker du att du tappar mycket i körglädjen i 5-serien jämför med 3-serien? Vi kör väl ca 1000 mil om året och gissar på 60-70 % av dessa mil är i stan..

//BMW
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kör du mest inne i stan spelar kanske inte ljudnivån så stor roll. Då bullrar ingen av bilarna särskilt mycket.
Jag anser att E90 med bra däck är en tystgående bil, men E60 har ännu lägre ljudnivå. E60 är dock en drög genom kurvorna jämfört med E90.
Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Du kommer säkert att tycka att E60 går tystare i landsvägsfart på grov asfalt om du har exakt samma däck på båda bilarna vill säga.
Vi blev väldigt nöjda med ljudkomforten i vår E90 när vi lämnade 17tummarna i runflatutförande och köpte 18 tum från Vredstein icke punkteringsfria men ack så sköna att åka på.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Vår E91 (17", 225) går väldigt tyst och fint på svenska (läs sämre) vägar. I klass med senaste V70 vilket får anses vara ett gott betyg. Men som sagt - säkerställ att däcken inte är av RFT typ. Dessa bullrar mer, är spårkänsliga och dessutom stötiga. En av BMWs stora missar i komfortväg...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.