|
|
|
|---|---|
|
Hej. Nybliven Autopower user, har dock läst sedan länge och det är ett grymt forum med mycket kompetens. Nu behöver jag lite hjälp. Håller på och försöker få till min AC. Det jag kan konstatera så här långt är att det är köldmedia i systemet, den kyler inte, magnetkopplingen på kompressorn drar ej, säkringar hela och relän hela. Jag fick tips på elkylfläkten till motorkylet och den verkar inte gå, kan det vara relaterat? det finns tre kablar in i fläktstyrningen två grova och en tunn, finns det någon som kan hjälpa mig med att mäta upp om det är helt? Alla tips är välkomna, jag ska köra 140 mil till södra Sverige på torsdag och Ac hade ju varit sjyst. Tacksam för all hjälp. Med vänlig hälsning Per | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är det tillräckligt med köldmedia i systemet.? För lågt tryck stoppar start. Fläkten funkar nog annars skulle bilen koka så så småningom. Kan även vara fel på tryckgivaren. Man kan köra en diagnos på Acsystemet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för det snabba svaret Yngve. Jag skulle fylla köldmedia igår för jag antog att det var det som var felet men det var tryck i systemet. Tryckgivare låter rimligt. Jag har grejer för att köra diagnos på ett par andra märken men tyvärr inte BMW:n ännu måste skaffa det, är det någon i Lule som skulle kunna hjälpa mig kanske. Med vänlig hälsning Per |
|
|
Motorn går föresten inte varm så du har säkert rätt vad det gäller kylfläkten. Med vänlig hälsning Per |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Notera att det inte är magnetkopplingen som reglerar med till och frånslag som det var förr utan den ska snurra hela tiden när AC är på, utan det är inre kolvar i kompressorn som reglerar trycket och behovet.. Finns ju en kabel som är till magnetkopplingen, den kan du kanske mäta på för att se om du får nån spänning där annars kan ju magnetkopplingan kanske var defekt. Man bör ju kunna förbikoppla lågtrycksblockeringen också för att se om det hoppar igång. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det var klockren info, kompressorn står helt still och magnetkopplingen drar inte varken med Ac knappen till eller från, ska mäta om jag har spänning på den kabeln. Tusen tack för svaren. Med vänlig hälsning Per |
|
|
Nu så. Mätt upp och konstaterat att jag har 12V till magnetkopplingen men den låser aldrig, allstå där är rimligen felet ( eller iallafall ett av dom ) Kollat o det finns en beg kompressor på en skrot inte jättelångt härifrån, Men går det att byta bara remskivan med magnetkopplingen eller ryker jag på att byta hela kompressorn och därmed fylla det redan fulla systemet igen? Tack för hjälpen. Mvh Per |
|
Det ska normalt gå att byta enbart remskiva med koppling utan att behöva tömma systemet. Undrar om inte föregående ägare till min 318 sa att den var bytt. Man bör även kunna hitta en ny magnetkoppling om man så vill hos en Bilelektriskt firma med AC behörighet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Bytte själv magnetkopplingen på min f.d. 318 -02, som hasso skriver. Köpte en beg. komplett kompressor på bildelsbasen. Demonterade magnetkopplingen på den och satte den på min kompressor. Ingen tömning av systemet el. demontering av kompressorn behövlig för att byta den. -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
Var o hämtade en kompressor idag på en skrot i närheten. Plockade magnetkopplingen och bytte min, nu verkar det fungera Tusen tack för tipsen. Mvh Per |
|
Kul när det fungerar !!. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.