|
|
|
|---|---|
|
Hej. Ska skicka iväg mitt kombi instrument för åtgärdning av displayen som spruckigt etc. Min fråga är, kan man köra utan det ett par dagar, vissa säger att batteriet laddar ur i bilen, någon som vet mer? BMW 530 D 1999-2000 | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
På min E34 535i -89 laddades inte batteriet när kombiinstrumentet var borttaget (jag tog ur det och körde lite ärenden och började märka att startmotorn började gå långsammare och långsammare och halvljusen verkade lysa lite svagare - men kontrollmätte det aldrig utan misstänkte vad det var och satte tillbaka kombiinstrumentet och då var allt som vanligt igen). Men ska ändåså byta ratt på en E34 518i så jag ska faktiskt kontrollmäta för att få det bekräftat. På E39 vet jag dock inte hur det ligger till. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har man ingen fungerande laddningslampa så laddar inte generatorn då den magnitiserar fältlindningen. Dock så ska det gå att få generatorn att självmagnetiseras sig så att den laddar, men man måsta varva upp den över 3500rpm och göra det varje gång man startar bilen. Övrigt kan jag på rak arm inte säga vad som mer kan falera utan instrumentet. Du kommer att ha en lysande airbaglampa som måste nollas med diagnos det vet jag dock. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det är ju en E39a, har "bit serial interface" till generatorn, så är laddningslampan verkligen en sån klassisk variant? /Martin |
|
|
Tack för svaren, jag prövar en dag till utan , skickade ju upp kombi instrumentet till Karlstad, får hoppas det kommer inom Fredag :) Angående Airbag lampan, så lyser den redan, :>, vet du exakt hur man släcker den, är det BMW som gäller då eller? |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag provade för skojs skull att se vad som händer med borttaget instrumentkluster (i en E34 518i 05/1993). Bilen stått över natten, ut med instrumentkluster, mäter upp spänningen direkt över batteriet till 12.53V, startar bilen och mäter nu upp 14.08V direkt över batteriet. Inte riktigt vad jag väntat mig, ej heller i linje med vad jag upplevde med min E34 535i. Nu mätte jag bara spänningen, inte hur mycket ström generatorn faktiskt levererar (det kanske är så att spänningen kan mätas upp till normal laddnivå men att själva strömuttaget är minimalt - kanske Hasso vet?) |
| Nu har jag kört sedan jag tog ut mitt kombiinstrument, och inte märkt något alls med batteriet, dock har mitt Kombi instrument dykt upp hemma hos mig, så postar bilder sen på hur det blev efter renoveringen. | |
| jag hängde dit en reserv från garagegömmorna. | |
|
Nu änligen allt fungerar gött mos :) 3 felmeddelande dock, vet inte vad det är för språk...någon annan kanske vet. ? PROGR. EMERG. CAMBIO CONTR. LUCI TARGA CONTR. FENDINED. ANT. CONTR. LUCI POST. |
|
|
Det är nog italienska. Cambio betyder byta/ändra. Luci targa är väl skyltbelysning. Luci post (posterio) är nog typ bakre belysningen. Tror du får snacka med lokala pizza-bagarn för en fullständig förklaring :) Speed is irrelevant when you're going in the wrong direction |
|
| alt. ändra till engelska :-) | |
| Hur gör man det då ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.