|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har försökt hitta svar på mitt problem med min ac genom andra trådar men hittar inget som passar in på mitt problem direkt. Bilen i fråga är en 528 -99 och problemet är att kompressorn och kondensorfläkten inte vill gå igång. har kollat alla säkringar och reläer som jag har hittat via olika trådar här, har monterat ny kondensorfläkt pga att den gamla var kass, och har fyllt på gas men ändå vill det sig inte. kylkillen satte 12+ till kompressorn och den startade men trycket steg direkt utan att fläkten startade så han vågade inte för länge. där går ström fram till fläkten iaf men inte på styrningskabelen. Kan det vara knappen i panelen som är kass eller något annat med styrningen? Någon har har ett bra svar på vad som kan vara felet ?? Mvh oliver | |
|
En ihoprostad fläktmotor som kanske drar 5 ggr mer än normalt i ström bränner ofta sönder högtryckpressostaten och kanske frysskyddstermostaten då hela AC-fläktmotorströmmen ofta gick igenom dessa delar i äldre bilar - medans idag med ECU så är det bara sensorer som termistorer och tryckmätare och sedan styr magnetkoppling och fläkt separat. Är det så pass gammal att det har 'AC' och inte någon intelligentare klimatanläggning så bör du kunna bygla i kontakten till högtryckspressostaten och se om magnetkopplingen drar och/eller fläkten startar - annars får du också titta på frostkyddstermostaten som vid lägre pådrag av ventilationen hela tiden slår av och på kompressorn med lämpligt intervall om det är en ON/OFF-kompressorsystem och vid ihoprostad AC-fläkt kanske har skadats av startströmmen för att AC-fläkten aldrig snurrade igång.. |
|
| Okej, har 2 zons klima anläggning i den. Kan d vara panelen inne i bilen eller det är inte så stor risk? | |
|
Provar att förnya tråden lite nu angående mitt problem med AC:n. Har nu bytt Kondensor fläkten och tryckvakten och kollat att gas finnes, men ändå vill det sig inte. Lämnade in bilen för felsökning och mekanikern sa att det va antingen kontrollpanelen inne i bilen eller jordfel vid ngn jordningspunkt. Någon som känner igen dessa felen eller vet var man ska börja leta efter jordningsfel? kanske någon som har fått samma fel och kan tipsa om vilket av dem det är? Mvh oliver |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.