AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.003

Ej bild i displayen, MK4 (E 46)

Ma
10
Maarten
330D Touring -04
Har sedan en tid haft problem med GPS och display. Kom på att DVD-läsaren jobbade hela tiden och batteriet laddades ur på ett par dagar. Trodde ett tag att det var själva DVD-läsaren som var kass. Men jag är inte helt säker nu. Hur är det, skall man kunna få bild i displayen när man har pluggat ur DVD-läsaren? Man kan i mörker se att någon form av svagt ljus finns i displayen men that´s it! Radio och Cd fungerar men jag kan ju varken se frekvenser, GPS eller något annat överhuvudtaget.

Tror ni problemet är löst om jag skaffar en annan DVD-läsare eller har jag ett allvarligare problem än så på halsen? Någon som kan hjälpa eller vet var man kan få hjälp med detta till en rimlig peng i Skåne?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Enklaste felsökningen är att switcha naven mot en från en bil där det funkar (innan man springer iväg och köper en ny...).
Ma
10
Maarten
330D Touring -04
Problemet är att jag inte känner någon som har en sådan. Någon i sydöstra Skåne som har och kan tänkas hjälpa till?
Ma
10
Maarten
330D Touring -04
Någon som vet om man skall kunna se menyerna på displayen med DVD-enheten bortkopplad?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag är 90% säker på att DVD-enheten, eller rättare sagt navigationsdatorn är den enhet som genererar bilden. Själva skärmen är att likna vid en datorskärm där knapparna/vreden kan liknas vid ett tangentbord. Alltså en helt passiv enhet.

Ma
10
Maarten
330D Touring -04
Tror också som du att det är min DVD-enhet som spökar. Men för att verifiera detta så undrar jag om du eller någon annan har möjlighet att prova genom att koppla ur DVD-enheten och se om menyerna försvinner från bildskärmen?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag kan testa ikväll om jag hinner!
Ma
10
Maarten
330D Touring -04
Väldigt snällt om du har möjlighet! :-)
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
I min E38 , om man tar bort CD-spelaren så finns det en bild på displayen som ser lit enklare ut men bilden finns dock. Genereras av tv-enheten tror jag....

/Gunnar
/Svart(303/9) 740iA
Ma
10
Maarten
330D Touring -04
Jag har bara ett svagt bakgrundsljus som endast syns när det är mörkt. Kanske systemen skiljs åt mot min MK4?
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Jag gissar att det ljus du ser är det ljus som displayen har för att skapa kontraster. Om du inte har bildär nog tv-enheten trasig. Kolla alla anslutingar.

/Gunnar
/Svart(303/9) 740iA
Ma
10
Maarten
330D Touring -04
Tac för tipset Gunnar! Tänkte jag skulle avvakta lite tills joxgbg har testat plugga ur sin för att se vad som händer. Min DVD-enhet är nog inte som den skall vara eftersom den dränerade batteriet på ett par dagar när bilen inte kördes. Men det kan ju naturligtvis vara andra fel också.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Fan, nu känner jag mig jättedum! Jag hann aldrig testa, sålde bilen idag. Jag har haft bilen ute på annons i sex veckor och trodde inte det skulle gå så fort helt plötsligt!

Men, som plåster på såren så googlade jag lite och hittade följande:

"The RGB video signal for all display functions of the board monitor are produced by the navigation computer graphics stage via three output signals. The Red-Green-Blue signals are direct inputs to the board monitor."

Se sid 69-70 i detta dokument: Länk

Det hänvisar förvisso till en MK3-nav, men displayen är densamma för de båda.

Med andra ord: allt du ser på skärmen kommer från nav-datorn (bortsett från bakgrundsbelysningen). Board monitorn fungerar alltså som en vanlig RGB-display.

Hade jag varit du så hade jag skaffat en eftermarknadsstereo med nav istället, jag tycker att naven i E46:an är det som gör att bilen känns riktigt gammal. Men jag är ganska säker på att du bara behöver byta nav-datorn för att få ett fungerande system igen, resten är nog ok!

Hoppas detta bringade lite klarhet trots allt!
Bl
15
BlitzZ
Bmw 330 XI M-Sport -04
Jag har exakt samma fel på min (MK4). Först så vägrade den läsa dvd/cd skivor och efter en tid så började dvd läsaren arbeta konstant vilket gjorde att batteriet blev mer eller mindre urladdat... Tack vare det så började även larmet gå av helt random... Sedan så började skärmen hänga sig, allting låste sig och man var tvungen att stänga av bilen i minst 5 minuter innan skärmen hoppade igång igen... (Grafiken såg även ut som på bilderna nedanför, efter att den hängt sig)

Jag plockade bort dvd/navigations datorn för ca 2 veckor sedan och har inte haft några mer problem med urladdat batteri eller ett larm som tjuter :)

Skärmen funkar trots att navigatorn inte är inkopplad, dock så är grafiken lite annorlunda... Så här ser det ut när man öppnar bildörren (istället för bmw loggan som brukar komma upp annars: Länk

När man vrider på tändningen ser det ut så här:
Länk

Jag har beställt en ny dvdläsare från Länk

Hoppas att det bara är den som är trasig, annars får jag börja leta efter en ny dator på ebay... Jag återkommer med svar så fort jag fått hem den nya dvdläsaren, vilket borde va till helgen :)

Ma
10
Maarten
330D Touring -04
Tack joxgbg!

Tycker du har gått bortom vad som kan förväntas av att en främling hjälper en annan! Stort tack för ditt engagemang.

Trodde efter joxgbg´s svar att jag hade hittat källan till problemet, men nu ser ju av ditt svar BlitzZ att jag förmodligen har större problem än så. Jag får alltså inte upp någon som helst bild på skärmen när DVD´n är bortkopplad annat än ett svagt bakgrundsljus. Frågan är om det är värt att lägga mer tid och pengar på en bil som snart är 10 år gammal, suck!
Bl
15
BlitzZ
Bmw 330 XI M-Sport -04
@Maarten har du tv-modul i din bil? Det är mycket möjligt att det är som Gunnar tror, dvs att bilden genereras av tv-modulen?!

När man monterat ur navidatorn så måste man först starta bilen en gång innan man får bild. (Första starten utan dator = svart bild)

Jag fick iaf hem min nya dvd-läsare idag. Tyvärr så monterade jag aldrig ur den gamla läsaren INNAN jag beställde en ny...

Så här såg moderkortet ut:
Framsidan: Länk
Baksidan: Länk

Såååå nu åkte jag på ytterligare 1600kr för en begagnad navidator, suck...
Ångrar att jag inte beställde en dynavin istället :(

Ma
10
Maarten
330D Touring -04
Nej jag har ingen TV i min bil. Så du menar att det kanske är DVD-läsaren trots allt? Får väl försöka leta reda på en begagnad och se om det löser problemet i så fall. Tack för all hjälp och alla förslag.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

MK4 har ingen kontakt därför tar videomodulen över default grafiken.!
Korrupt Nav Os mjukvara!!
du skulle provat att uppdatera MK4ans mjukvara!
Länk

Ska mkt till för att Mk4 ska ge upp!!dom är väldigt robusta,även om den fått "mjukvarufel/knas" så kan man i de flesta fall väcka den till liv igen vanligaste felet är sliten laserlins/enhet som kostar ca 35 euro på ebay...
Ma
10
Maarten
330D Touring -04
Hallå Sebbe! :-)

Vet inte om du kommer ihåg, men tror det var förra sommaren som jag var inom dig med bilen. Vi kollade på problemet och du trodde redan då att DVD-läsaren var dålig! Svart M-sport, touring, Mårten från Äsperöd.

Bilden försvann inte omedelbart utan kom och gick lite då och då. Navin trodde mot slutet att den var ute i Östersjön och körde. Men nu är det läääänge sedan den fungerade.

Tror du att det är lönt med en ny laserlins/enhet så kan jag visst prova det.
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Hej
Drar i denna äldre tråd.
Har haft problem med skärmen ett tag16:9. Lägger av, men kommer upp ibland.
Idag ville jag ta tag i problemet och ser, att powerlampan på navigatorn MK4 (65 90 -6 920 182 ) inte lyser.
Den håller på att söka hela tiden på skivan.
Höll inne knappen (powerlampan lyser) för att få ut skivan. Då kommer datorn igång och skärmen visar färddata. Håller jag inne knappen hela tiden (powerlampan lyser) så fungerar färddata på skärmen, men så fort jag släpper knappen, så ballar skärmen ur. Fortsätter dock, att försöka läsa av skivan.
Kopplar jag ur kontakterna bak på navigatorn, så fungerar skärmen med färddata.

Är firmware,lasern åt skogen, i den?
Har letat på autopower, men hittar inget om detta fel.
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Nu funkar den igen, efter lite felsökande,mixtrande och tur.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.