AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.291

5 serie - manuell eller automat?

Sida 3 av 3
Sc
47
Schaffhausen
F11 530i Touring -13
E61 523i Touring LCI -07
Ger alltså den uppgivna förbrukningen (om jag jämför manuell/automat i modellguiden exemplevis) en indikation på om det är en modern låda eller ej - samma eller minskad förbrukning med automat = modern?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
I princip Ja, men väl att tänka på är att den egna körstilen påverkar mera...

----
BMW CS/SC #6212
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Min gamla 525D 06 med gamla automaten, köpte när den gått 6000 mil. (fick tag i en riktig lågmilare körd av en äldre herre) 3000 mil senare började lådan å glappa, ganska rejält. Dvs. när jag tex. backat ut från uppfarten för att lägga i driven, så var den som tvungen att få upp lite gas innan växeln hoppade i. Mindre spännande...

Därför kör jag nu en manuell E61, ett år nyare, som gått nästan dubbelt så långt, men känns fortfarande som ny i koppling och växellåda. Bmw kan det här med att bygga robusta manuella lådor. Bevisligen. Men vill man som sagt ha trubbel och tycker det är värt det för att åka bekvämt, då kör man automat.
Drygt 20000 mil på mätaren nu med klockrent fungerande automat...
520iA: Wow vad imponerande:P Kom igen när du kört 60000mil till:). Det var vad lådan till en 530dAT E39 klarade innan den rasade. Obs inget oljebyte i lådan under tiden.

Automat är klart tråkigare än manuell, men väldigt bekvämt (om lådan växlar mjukt som moderna lådor gör) men vill man ha roligt är det manuell som gäller. Personligen tycker jag det exempelvis är roligare att köra en VW T4 Dubbelhytt 2,5 5vxl än en BMW 525XdA Touring F1. Detta på grund av lådan. Den senare blev jag även besviken på att den var så törstig, 0,75l/mil är inte okej (färddatorn påstod 0,6l/mil). Min 15år gamla Passat drar två tredjedelar av det vid motsvarande körning.

Men visst förstår jag att det köps mestadels automatväxlade F10/F11 det tillhör väl konceptet och med automat kan man välja aktiv farthållare, det är skäl om något!

Mvh Stephan
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Jag har alltid kört manuell (förutom en Saab 9-5, huuuva) pga körglädje och rädsla för strul med automatlådor, var även ute efter en 540 manuell men omständigheterna gjorde att det blev en automat. Förutsatt att den håller så är jag nöjd, kick-down är trevligt :)

Stephan735i: Att en VW-buss manuell skulle vara roligare att köra än en 525xda låter väl aaaaningen magstarkt :)
Stephan735i: Antingen är du ironisk över mitt inlägg eller så försöker du leka besserwisser. Vet inte vilket.

Tanken bakom mitt korta inlägg var diskussionen i tråden om hur väl automatlådorna i dessa bilar håller. Vissa påstod att dessa inte håller i längden. Inget som jag försökte skryta över utan bara påpekade att automatlådan i min bil fungerar utan problem även efter 20000 mil.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Den nya automatlådan är kalas men det är den manuella också. Att dieseln borgar för ett frekvent växlande är rent nys då kraften till skillnad från mina tidigare bensinare alltid finns beredd och man slipper att ligga på högvarv för att få lite tryck. Frekventa motorstopp behöver inte kommenteras Även jag har erfarenhet av dragbilar och krånglande automatlådor vilket slutligen fällde avgörande för mig då jag ofta drar tungt och också uppgraderat med pk och 420 nM. Kanske var jag onödigt orolig då jag ännu inte sett någon med problem med 8-stegaren, men samtidigt fungerar som sagt den manuella utmärkt. Jag kör såväl manuell som automat i jobbet och föredrar varken det ena eller det andra men håller väl dellvis med om köra kontra åka synpunkten. Kör dessutom mest landsväg och i princip ingen kökörning.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är inte alls rent nys att man måste växla ofta med dieseln. Registret är kort jämfört med en bensinare, vilket främst märks i stadstrafik. I viss mån kompenseras detta med lägre utväxling hos dieseln, men det kan inte dölja det faktum att registret är kortare.
Ol
7
Ola W.
330xd -10 kupe,man
944 turbo -96
Passat TDI 4-motion -03
För dieseln med sitt begränsade varvtalsområde eller om det ska åkas i kö blir det automat. För att verkligen köra BMW vill jag välja växel själv.
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Det går alldeles utmärkt o växla själv med en automat. Skillnaden är du slipper koppla! Haha!
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Att varvtalsregistret på dieseln alltid är mindre är ingen hemlighet, men då du har kraft över hela registret och lägre utväxling kompenserar detta mer än väl för det något snävare registret och jag garanterar att jag slipper växla lika mycket med dieseln jmf med tidigare bensinare vid normal körning så det är av egen erfarenhet jag talar och inget annat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.