|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Ja vi är alla olika...Jag har själv "blivit tvungen" att välja bort M5 E61 av den enkla anledningen att den bara finns med SMG 3. Sedanen finns som manuell, i USA. Men inte ens USA fick några manuella M5 E61 vad jag kunnat få fram...Samma visa med F10 M5, finns som manuell, i USA. | |
| Alla har blivit så bekväma av sig. | |
| Absolut Manuell. Jag har en 525dX E60 -09 Jag kör väldigt mycket bil och tycker det är Kul att köra. Innan jag köpte den testade jag en E61 530d automat. Med manuell blir det mer aktiv körning, bättre känsla, rappare respons samtidigt som jag utan problem kan ligga och snikköra i köer om det behövs. Säkert folk som blir sura nu men, om man tycker om att köra bil och inte bara ser det som en transport så är manuell det givna valet. | |
|
Hehe!! Vad har val att växellåda att göra med om man tycker om att köra bil eller inte?? Borde det inte vara "Tycker man om att växla själv så är manuell det uppenbara valet"?? Jag själv älskar att köra bil och har många mil i ryggen bla nere i Europa med både manuell och automat. Att sitta o köa på Autobahn med manuell låda var ingen rolig upplevelse. Start o stopp, start o stopp, start o stopp, i ca 2-3 timmar får kopplingsfoten att till slut domna bort... Men... Som någon sa tidigare i tråden... Ska man köpa en BMW med rejält tryck, typ en M5:a så är det ju klart roligare att "Prestandaköra" med manuell låda än med automat... |
|
|
Smaken är som baken, delad. Men visst verkar majoriteten föredra automat. __________ Mvh Grelle |
|
|
JAG ser det så här: Automat är ytterligare en "komplicerad" sak med en hel del elektronik/hydraulik som KAN strula om det vill sig illa, oavsett om bilen är ny eller begagnad. O vad har man för nytta av garantin om bilen måste in på verkstaden när man behöver den som mest? Visst kan även en manuell låda strula, men sannolikheten är klart mindre, o skillnaderna i sannolikhet för strul lär öka med åldern. Sedan tycker jag om att ha så mycket kontroll över bilen som möjligt, även om jag inte är lika snabb/duktig på att växla som en robotiserad låda...För mig är bilkörning mer än att styra samt gasa/bromsa, jag KÖR bil, o inte ÅKER bil som man gör med automat... |
|
| Hej. Jag tillhör uppenbarligen en minoritet av tidigare inlägg att döma, då jag skulle under alla omständigheter välja en E60/61 med manuell växellåda under förutsättning av det är bensinmotor och att jag dagligen slipper tvingas sitta i kökörning. Jag har själv haft en 530i-06, som jag valde med manuell växellåda som fungerade utmärkt till den motorn. Jag hade dock inte valt manuell växellåda i kombination med diesel. Till senaste generationen F10/11 var det inte för mig ett lika självklart val att välja manuell och då mitt val på en dieselmotor blev det i kombination med automat. Min personliga åsikt är att en mer körglad bil (kombination av vikt och motorstyrka) med bensinmotor passar absolut bäst i kombinationen med manuell växellåda. En större och tyngre bil som senste generationen av 5-serien är mer komfortinriktad än förra generationen E60/61 med motsvarande motor, varför automat är att föredra. Gällande 3-serien skulle jag under alla omständigheter välja en manuell växellåda förutsatt bensinmotor. | |
|
Håller med om att diesel med sitt smala effektregister och turbolag passar bäst med automat. Kanske kombon passar bäst för en "åkare"... Sugbensinare med bredare register och snabb response passar perfekt med manuell! Givna kombon för en "körare"! |
|
|
Borde inte största anledningen till att man väljer automat vara att man inte vill växla? Att det sedan är värdelöst att köra en stor dieselmotor (speciellt med singelturbo) med manuell växellåda är ju ett ytterligare argument. Man väljer väl bil efter vad man vill ha, inte växellåda efter vilken bil man valt? :P |
|
|
Blev en bmw 523iA Touring med automat och jag är så glad att jag inte tog en manuell efter att provat båda!! Älskar automat lådan! /Martin //BMW |
|
|
Kul, Martin - grattis! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Behöver hjälp med en fundering. Är detta verkligen en "äkta" M-sport? Länk |
|
| Ja, den har fabriksmonterat M-pkt. | |
| I en E61 är det väl ingen tvekan - automat alla dagar i veckan? Snart sagt i alla andra också med den nya åttastegade! | |
| Är det stor skillnad i upplevelse, känsla, förbrukning osv mellan den 6stegade och den 7stegade automatlådan? | |
Karl-Hilding |
Ja fy fan vad man slirat koppling i Tyskland och till slut har bilen studsat fram. Händer även i Svedala. Mao AUT! |
| Får inte in automat på 7,5bb. Har provkört både automat o man, föredrar automaten men tycker manuell är ok. På f31 däremot vill jag hellre ha man, även om automaten är skön/bekväm. Inte många dagar på ett år f31 är för liten heller så.. Och nu ville min ÅF att jag testar en 320 gt över helgen, beslut beslut.. Men helt ok i-landsproblem antar jag.. | |
|
Några skriver (om E60/E61) att automar är ett bra val från LCI och framåt. Har denna automatlåda ett funktionssätt liknande det som den nya 8-stegade har (dvs med snabba växlingar och lite slir), låt vara att den "bara" har 6 växlar? |
|
|
Jag har haft den automatlådan och ja, den är alldeles utmärkt. Väldigt lite slir, snabba växlingar, drar inte upp förbrukningen nämnvärt från manuell. Ett bra val. ------- //Lövet |
|
Karl-Hilding |
Tvärtom. Automat minskar förbrukningen. I alla fall på LCI (sena -07) och framåt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.