|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ni som kör 5 serie bilar e61 modell vad kör ni med för växellåda? Vad har ni att säga om båda typerna av lådor? Har hittat en 5 serie med allt rätt men det är en manuell låda och funderar om man ska leta vidare och handla automat istället! ? /Martin //BMW | |
|
Hej. Jag har automat e61 lci och kommer aldrig köra annat i mina kommande BMWs. |
|
|
Jag hade tidigare en manuell E61 525d. Det fungerade ok och på den tiden var jag ganska skeptisk till automat. Ibland blev det lite vevande för att få i rätt växel. Framför allt vid avfarter från motorväg där jag ville motorbromsa. Efter att ha gått över till automat på min F11 kommer jag aldrig att gå över till manuell igen på en större bil. |
|
| Automat alla dagar i veckan! | |
|
LCI och framåt: Automat. ---- BMW CS #6212 |
|
| Spelar ingen roll vilken bil det är automat som gäller : ) | |
| Tveklöst automat! | |
|
Antog att det skulle bli dessa svar ;)! Har haft 5 serie års modell 2003 med automat..så jag förstår er! Har väl sneglat lite på 3 serien också..lika där antar jag!? /Martin //BMW |
|
| Absolut. Visst, man har hellre en manuell BMW än en manuell Ford men har du minsta chans att välja så ska du absolut välja automaten. | |
| Manuell, ALLTID. Till o med min far som kört automat tidigare (Volvo 50 -06 med skitautomat samt Audi A3 -11 med S-tronic) sade efter dessa två automater: ALDRIG mer automat, han kör numera en manuell F10. Spelar inge roll hur sofistikerade/intelligenta lådorna är. Automat = krångel, kanske inte de 10 första åren men sen så... | |
| Så kan det säkert vara. Det är stor skillnad på att köpa en ny bil och räkna med att behålla den några få år jämfört med att köpa en tio år gammal. | |
| Jag har den lite udda kombon 530d LCI och manuell. Lådan är ju smidig och trevlig och väldigt rolig när man vill köra aktivt. Diesel-sexan har ju så mycket vrid så det är inga problem vid kökörande heller upplever jag. Det enda som kan vara störande ibland är om man vill gasa på från krypkörning på tvåan. Då är har man inget laddtryck vilket gör att det tar nån sekund innan man får fart. Inte idealt om man vill smita in i nån ficka eller nåt sånt. Jag tror automaten döljer denna lagg mycket bättre genom att låta motorn varva upp lite innan konvertern låser upp. | |
| Körde dock nya 3-serien (320d) med den åttastegade automaten igår. Måste säga att jag är sjukt impad av den kombon. Tillräckligt pigg och körglad och ändå väldigt komfortabel. I en x20d skulle jag ta automaten alla dagar i veckan. | |
|
Jag väljer automat alla dagar i veckan till en bil som jag kör till vardags. Varför ska man sitta o röra om i soppan hela tiden. För ren nöjeskörning så kan det kvitta. Men en riktig M bil ska vara manuell, men om det sen finns en koppling eller ej kvittar, bara det är direktverkande mellan motor o hjul! /F1 |
|
|
Hallå? Det är 2013! Inte ska du sitta o rycka med en manuell låda! Låt tekniken ta över! Automat krånglar inte mer än en manuell! |
|
| Min E61 är precis före LCI och jag blev glad när jag hittade begagnad svensksåld 550 med manuell låda. Även om jag håller med er om att automater funkar jättebra numerera så är jag oerhört nöjd med min manuella låda. Om man ska byta bil någon gång och önskar familjestor touring med bra motor så lär man väl inte ha samma tur igen utan kommer kanske då skaffa min första BMW med automat. Men det får nog vänta ett tag. | |
| Automat = Waiting for trouble... | |
| Kört aut i många år med husvagn tills den började krångla. När man sen inser vad det kostar att laga en automatlåda så väljer jag manuell. Men det är förstås för att jag drar en del husvagn. Så resonerar jag iaf. | |
| Gått över helt till automat på båda dieslarna! | |
|
Har provkört båda nu och det finns ingen tvekan om att det blir automat! Grymt bekvämt och rolig låda! /Martin //BMW |
|
Verdi |
Korrekt val. Finns ju en anledning till att säkert 9 av 10 5-serie har automat numera. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.