AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.134

Någon som köpt MO märkta Michelin till sin Bmw.

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, jag skulle köpa två nya bakdäck till min M3 och min lokala däckhandlare kunde bara få fram MO märkta Michelin pilot super sport i rätt dimension, ingen skillnad sa handlaren men de är ju som sagt special-gjorda för Mercedes. Jag köpte dem iaf ändå.

Jag har nu haft sulorna på i ca 100 mil men i högre hastigheter känns baken lite orolig/vinglig jämfört med förut. Kan det va så att däcken behöver slitas in lite till eller är det verkligen så att Michelin MO är mjukare i stommarna typ?

Någon som varit med om nåt liknande?

Hur definierar du "mjukare i stommarna"?

Tror inte att det är fel på däcken. Hjulinställning?
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Jag kan nästan garantera att de fyllt på för högt tryck i däcken.
Y> Ja, alltid lufttryckstest. Förutsåg att P ktrl lufttrycken. RFT?
gO
1.407
gOry
335i Touring
MO står väl för Mercedes-only, Mercedes har ställt vissa krav på just detta däck. För att uppnå en viss prestanda, tex att klara av en viss varvtid på en bana, eller uppfylla vissa miljökrav.
Så däcket kan mycket väl vara mjukare gummiblandning eller stomme för bättre komfort tex mindre vägbuller, de kan även ha mindre mönsterdjup osv..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
MO står för att det är godkänt av Mercedes för "originalmontering", så de har ställt någon eller några specifika krav på däcket.

Ur ett logiskt/teoretiskt perspektiv kan det kanske vara rent "kontraproduktivt" då man fastställer en specifikation på däcket och kanske missar däckets produktuveckling - många däckmodeller utvecklas succesivt men behåller exakt samma namn. Ett däck från "generation 1" och flera generationer senare kan skilja sig väldigt mycket i prestanda till den senare versionens fördel.
Detta framkom rätt tydligt vid ett däcktest som Teknikens värld gjorde för några år sedan. Då testade man två Pirellidäck (tror det var P7) och det ena däcket var i toppen (kanske t om testvinnare) medan det andra däcket presterade rätt mediokert. Om jag minns rätt var det sämre däcket en version anpassad för Ford och var av "generation 1" medan det bättre däcket var flera generationer senare. Båda däcken hette likadant men hade små skillnader i däckmönstret som man i princip bara kunde se om man ställde däcken jämte varandra och hade en annan produktkod.

Gällande skillnaden mellan "vanliga" och MO-märkta däck är det nog bäst att kontakta Michelin för exakt svar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag köpte nya PS2 bak till min ena bil och den blev faktiskt lite vinglig i baken den med. Har bara kört drygt 100 mil med däcken men tycker mig märka en klar förbättring mot när dom var helt nya. Har läst om fler som varit med om liknande symptom med nya däck. Kör lite till med däcken och se om det blir bättre annars får du väl kontakta däckhandlaren.

Du kan ju även kontakta Michelin och fråga vad dom anser om MO på en BMW, dom brukar svara snabbt om man kontaktar dom genom hemsidan.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Tack för era svar, ja Michelin säger att det i princip inte skiljer nånting...alltså skiljer ju något:-)

Men jag ska iaf få två nya vanliga Michelin nu utan MO märkning så får vi se om det blir nån skillnad.

Återkommer såklart med besked.

En annan fundering jag har är vad som händer om man skulle råka sladda av/krascha bilen och försäkringsbolaget säger att du hade ju Mercedes däck bak?! Då kan vi tyvärr inte stå för någonting eftersom det faktiskt inte är rätt däcktyp till din bil..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, märkningen betyder egentligen bara att de är godkända av Mercedes (eller BMW om det är en stjärna - lite ologiskt för det borde vara mercedes som har en stjärna) för originalmontering på fabriken.

De flesta auktoriserade återförsäljarna lär också sälja "märkesspecifika" däck, åtminstone blir det så automatiskt om däcken säljs som en "reservdel" från Mercedes/BMW centralt som kompletta färdiga hjul.

Så Michelin ville inte säga exakt vad som skiljer från "standarddäck" mot MO-märkta dito?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sk
83
skiro
323ciA -00
Hare du MO på och ringer BMW-assist för en punka på autobahn har jag hört att de inte rör din bil.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Jag hörde också massa saker men..........
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag har nu varit och bytt till vanliga Michelin Pilot Super Sport och när vi jämförde däcken så kunde man direkt se att det skilde i mönsterdjupet mellan dem, det icke MO märkta hade lägre klackar, bilens lite oroliga beteende försvann direkt och nu är den som ny:-)

gO
1.407
gOry
335i Touring
I told u so! :)
Det finns flera såna fallgropar i däckbranchen! Speciellt när de kommer till miljöklassade bilar! Ett tipps är att byta däckverkstad till någon som har lite bättre koll!
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Javisst:-) Däckhandlaren var dock mycket bemötande och ordnade såklart fram nya däck till mig. Men visst vart det lite krångel.
Samma däcktryck i båda däcktyperna?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Självklart, bilen blev ännu vingligare med 3.2 bak, jämfört med 2.7 som jag brukar ha.

Bmw rekommenderar ca max 2.5 fram och 2.7 bak i M3:an och de borde ju veta vad som är bäst.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag kör med 3.4 bak och 3.0 fram 19" på min m3 cab,e46
att dom rek lufttryck betyder inte att det är de bästa..
mkt olika faktorer som splear in
gO
1.407
gOry
335i Touring
En bra investering är att köpa en termometer med K-type sensor, brukar finns som tillbehör till en del multimetrar. Mäter blixtsnabbt och exakt.
Då kan man mäta utsida, insida och mitten så vet man ifall man håller rätt däcktryck!
De lura med lågprofil att de kan bli tvärtom, för mkt däcktryck kan göra så att man istället sliter utsidor..
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Bianca: Oj det var mycket!

Sen beror det såklart på hur man kör, mina problem upplevdes nästan bara i hastigheter över 130 eller vid exempelvis vid en omkörning och med 3.2 i vart den ännu värre...

Har faktiskt upplevt det tidigare också att mycket luft gör bilen ostadigare i högre fart och rent teoretiskt borde det ju stämma eftersom ju mer däcket spänns desto mer rullar den ju på mitten av däcket, eller?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.