|
|
|
|---|---|
|
Hej har en 528 touring 1999 jag har en rostig bagagelucka o tänkte försöka byta ut den men ä det nån som har en guide hur man får bort den gamla. | |
|
Guide har jag inte, men jag har bytt två luckor på mina egna touringar. Det var ett par år sedan, men om jag kommer ihåg rätt så gjorde jag så här: Plocka av all plast som finns på insidan av luckan, allt. Det måste bort, så att du kommer åt att koppla loss elkablarna för låset, torkaren, belysning etc. De mindre bitarna sitter med clips, så du får bända lite försiktigt tills de poppar loss. Den stora biten (där verktygslådan sitter), kommer du åt genom att först häkta av verktygsdelen. Den hänger i två plastarmar som kan hakas loss. Med den borta kommer du åt 8-10 skruvar som håller plasten mot luckan, bort med skruvarna och bort med plasten. Med plasten borta, koppla nu ur alla elanslutningar. Själva luckan sitter bultad i två gångjärn i överkant. Två bultar/muttrar på vardera sida ska bort, sedan kan du lyfta bort den gamla luckan. Det är bra att vara två när man lyfter bort luckan, så man inte repar något. Den väger en del, skulle gissa på 30-40 kg. Du får nog först skruva bort den lilla glasluckan, som sitter på egna gångjärn precis som den större luckan. Bort med plasten så ser du muttrarna. Det är lätt hänt att plastclipsen spricker när man lirkar loss dem. I mitt fall ersatte jag avbrutna plastclips med en dutt silikon när jag satte tillbaks. Plastbitarna är ganska dyra, har för mig 2500 kr för kompletta nya plastlister. |
|
|
kanon bra guide verkar doch vara jäkligt krångligt men ska väl gå |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.