|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har en 540 E39 Kan bränslepumpen göra att bilen tvärdör? Startar direkt efter men bara om man gasar ordentligt. Annars dör den igen. Går normalt och fint annars. Inga felkoder. Kam- och vevaxel givare borde väl ge en felkod? Är det samma pump till alla E39? | |
|
Har nu bytt pumpen men ingen skillnad. När jag kopplar ur vevaxelgivaren dör motorn tvärt. När jag kopplar ur kamaxelgivaren eller LMM märks ingen skillnad. Det kan inte vara rätt. Verkstaden hittade inga felkoder. Har ingen lust att byta mig fram tills felet är hittat så hjälp och tips mottages tacksamt. 540 iAT -98 |
|
|
Provat med din andra nyckel - de flesta bilar från mitten av 90-talet och till idag har en RF-ID-chip i sina nycklar och finns inte denna så får man just egenskapen att den startar men tvävdör kort efter. detta hände en bekant som körde typ VW caravan typ 30 mil - när denne tankade bilen så tappade han nycklarna på backen - nyckel gick isär batteri och annat sprättade runt - han plockade ihop nyckeln - gick in och betalade och sedan när han skulle iväg så gick det inte - det här var förståss på kvällen och det var en dam i kassan som inget kunde. Och då trodde man också att det var bränslepumpen och började ringa runt för skjuts mm. dock ringde damen till sin man som var ägaren till macken - han kom ut man provade ett antal gånger och konstaterade att det var något som stängde av pumpen efter kort tid efter starten medans pumpen fungerade under starten och då kom taljdanken upp och frågade om det hade hänt något med hans nyckel - bort dit där han hade tankat och tappat nyckeln och kröp runt och hittade så småningom något som påminner om en liten mörk trästicka eller avlångt gruskorn fast i plast, något som misstänktes passa i en utgröpning i delarna i nyckelhuset, monterade in - och bilen startade efter detta!! Dom flesta (även mig) vet inte att RF-id har använts ganska länge i bilarna, så detta var en intressant erfarenhet och något att tänka på när man har den här typen av fel att motorn startar men dör kort efter - antingen kan det vara problem med själva nyckelns RF-ID chip eller att den saknas om det är nygjord nyckel - eller problem med mottagaren i nyckellåset i bilen känner man inte till detta så kan man leta ihjäl sig på felet... |
|
|
Att observera - RF-ID-chipet är inte samma sak som tex. fjärrlåset, har man flyttat över fjärrlåsmodulen från en gammal sliten nyckel till en nygjord men inte fått med RF-id chipet inne i plastkroppen så kan man hamna i samma situation - att lämna kvar den gamla slitna nyckeln hos klackbaren eller var man fixade nyckeln är en dålig ide... |
|
| Bra tips. Ska prova det. Men undrar bara varför det inte märks någon skillnad när jag kopplar ur kamaxelgivaren eller LMM? Alla inlägg jag sökt på med felaktiga kamgivare har genererat felkoder. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den ska generar felkoder om du kopplar ur både kamaxelsensorn och LMM. Kamaxlegivaren är inte säkert det märks så mycket, jag körde ganska länge innan gula motorlampan tändes.En dålig LMM ger sekundära bränslerelaterade felkoder typ 25-27.. en kamaxelgivare bör ge 112 vevaxelsenorn 111 urkopplad LMM 115. Dålig bränsletillförsel kan ge sekundära koder, det förekommer ju kablagefel och dålig jordning till pumpen också. Får du inga som helst felkoder när du lossar givare mm så är det nått fel är klart med vad kan man ju fundera efter en stund. Prova annan felkodsläsare ? förutsätter att det läses av i 20 pinnarpluggen under huven och inte i OBD II uttaget. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Började felsökningen med att kolla felkoderna. Har inte kollat de mer sedan jag började lossa givare och lmm. Ska göra det igen för att kolla ifall jag har felkoder nu. Har jag inte det är det något annat skumt. När jag lossar kontakten till bränslepumpen tar det något längre tid för motorn att stanna jämfört med när den stannar på vägen då den bara klipper direkt. Samma när jag kopplar ur vevaxelgivaren. Men den startar ju direkt men dör efter en sekund om man inte ger ordentligt med gas för då känns det som att den orkar igång. Hade det varit glapp i en givare hade man väl inte behövt gasa extra för att den ska starta? Ska kolla mer på bränsleförsörjningen. Bränslefilter bytt nyligen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.