AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.773

530d e60 hjälp! Orkeslös..

Var ute och körde lite och när jag gasade på lite så dunkade det till lite och sen blev den helt orkeslös. Det har tjutit lite från turbon innan detta. Har turbon rasat ihop helt eller kan det helt enkelt bara vara någon slang som flög? Ingen motorlampa eller något tändes. Det är en 530d e60 -03.
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Kan ju vara flera olika saker. Det jag direkt skulle kontrollera är Swirl Flaps. Sök på forumet om dessa. Det finns mycket på engelska forumen också. Har spjällen lossnat och åkt in i cylindrarna så är det ju tråkigt men de motorer jag sett skadade det inte kolvar eller cylinderlopp på. Endast toppen fick rivas ner (men det räcker ju). Vi hoppas dock på att det är någon slang... :)

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Ska det inte skramla och ha sig då? Bilen är ju inte totalt orkeslös utan det är precis som om att turbon bara har lagt av...
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Jo, jag skulle nog förvänta mig det åtminsone precis när någon del går in i ventilerna.

Kan du mäta laddtrycket? Jag har själv en TEXA-logger samt en ODB-enhet som jag kan koppla till min Garmin så ser jag vad motorn laddar. Borde kanske gå att få upp laddtrycket i displayklustret också.

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Kan tyvärr inte göra det... Hämtade bilen på verkstad i fredags efter 7 månader där... Och nu blev det här, är något less! Så du tror också att det har med turbon att göra och inget allvarligare motorfel? Bilen går ju som den ska på tomgång och allt förutom att den är "svag". Vakummätaren beter sig även konstigt. Ibland står n på fullt och när man bromsar in kan den skena iväg till mitten och sen ner på noll igen..
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
hej kolla alla slangar på tryck sidan och vakuum slangar
mvh Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.