|
|
|
|---|---|
| Är det någon som känner till vad uppdateringen av chassit på f10/f11 LCI innebär? Gäller det både standard- och M sportchassit? Finns det någon som redan hunnit testa och som kan beskriva den subjektiva skillnaden mot pre-LCI? "Tystare och med avsevärt bättre chassikontroll" låter ju bra på papper men vad innebär det? | |
|
Naab, Har inte hittat info om vad som faktiskt är ändrat, men rent subjektivt så tycker jag att den sväljer mindre ojämnheter som vägskarvar på ett bättre sätt, smäller mindre, och då har jag nu 19" på bilen att jämföra med 17" på min förra pre-LCI. Tycker också att den är nåot skarpare i styrningen och även lite stabilare på vägen, det kan ju såklart ligga i annan däckdimension och fabrikat. Känslan är, återigen helt subjektivt, att det faktiskt hänt något "under skalet" på bilen och bäst blev ännu bättre :-) Både min LCI och pre-LCI är xDrive med normala xDrive-chassit dvs ingen adaptive drive. Upplever dock skillnaden i motoreffekt mellan 525 och 520 som större än vad jag hade trott, 525 minns jag som betydligt snabbare i omkörningar. Ska tillägga att jag inte haft 525:an på ett par månader och däremellan kört snabbare bil så minnet kanske är färgat av det. BMW kunde ju gärna ha ökat 520:ns effekt i samband med LCI till powerkitets 200 hk och 420 NM... :-) |
|
|
I väntan på en bättre teknisk förklaring av någon annan på forumet så kan jag säga att BMW uppges ha justerat fjädring så att det upplevs just som XC60 skriver; lite mer följsam fjädring utan att bli gungig i Comfort och normalläge och samtidigt lite stramare i Sportläget. Noterade att 5:an vann överlägset testet mot E-klass i tyska ams, bland annat just pga av komfortfördelen. Tänka sig att en BMW är komfortablare än en MB - hade man sagt något sådant på 80-talet hade man blivit utskrattad och fått bära en lustig hatt i en månad,,typ... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Det låter ju lovande. Det är nästan så att jag börjar tveka kring min beställning. Jag är van vid hårda chassisättningar (E61 M-sport, Audi S-line etc) och tyckte faktiskt att chassit på pre-LCI var lite för mjukt. Därför beställde var min F10:a med M-sportchassit. Möjligen var det onödigt om de kalibrerat standardchassit ännu bättre nu. För övrigt håller jag med om era spaningar. Powerkit original hade inte varit fel. Och visst hade man blivit utskrattad om man hävdat BMW som likvärdig MB i komfort. Men vem trodde å andra sidan i mitten av sextiotalet att Saab och Cadillac skulle sälja nästan identiska bilar fyrtio år senare? |
|
| Några ytterligare säkerhetsdetaljer i standardutrustningen (Active protection, autobroms etc.) hade inte heller varit fel. Sånt har ju varenda Golf numera. | |
| Är det fortfarande så att bilar med xDrive har den hydrauliska styrningen och inte den elektriska? | |
|
Jag provade en f11 LCI med 17" och std-chassi väldigt kort. Ur ett familjefarsperspektiv så tyckte jag att bilen svarade bra i chassit och var följsam. Det var inte mycket roll initialt i kurvtagning och typ potthål/gatsten svaldes bra. Tyvärr så har jag inte provat en pre-LCI. Det enda jag reagerade på, beträffande chassit, var att "noll-läget" i styrningen var lite trögt att komma ifrån. |
|
|
Naab - BMW:s prispolitik, du vet... Åtminstone har LCI:n nu också autobroms i låg hastighet om man väljer aktiv farthållare. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Narvselius: Jo, jag vet. Men det hade varit fint :) Så - vad säger ni finsmakare: Gjorde jag rätt som kryssade i M-sportchassi? |
|
|
Naab, Helt ärligt så tycker jag inte M-chassi behövs, visserligen kör jag xDrive som endast har ett chassi men jag tycker inte den är för mjuk och jag då har jag haft busbil med K&W coilovers så jag har inte bara kört mjukisåk. Men som alltid så är ju smaken och preferenserna olika så det bästa är väl att försöka testa båda. Ang bilder så kommer de, ligger på mitt dåliga samvete och jag skulle laddat upp ikväll men fick lite datorstrul istället... Håller förövrigt med om att BMW borde lagt med mer säkerhetsutrustning som standard. Jag har läst igenom åtskillga dokument om LCI men det beskrivs tyvärr aldrig i detalj vad som är ändrat utan det är mest superlativer skapat av marknadsavdelningen :-) Vill hitta ett rent tekniskt dokument, men inte lyckats. |
|
|
Tack igen XC60 för bra input. Hos min åf finns fortfarande ingen LCL-demobil (alla beställdes med dragkrok. . . ) men jag får väl ta en tur och hitta någon åf som har. Marknadsavdelningens formuleringar börjar man kunna vid det här laget. När man googlar runt en del för att försöka hitta riktig information så är det skrämmande att se hur vanligt det är att motorjournalister och "oberoende bedömare" kopierar bilföretagens beskrivningar rakt av utan egen analys och granskning. Det vore verkligen intressant att läsa dels rent tekniska beskrivningar av förändringarna och dels se fler verkligt oberoende proffsbedömningar av hur förändringarna upplevs vid verklig körning. |
|
|
Tekniska dokument blir svåra att hitta - allt går igenom marknadsavdelningen numera verkar det som :/ Jag valde M-sport men med VDC, så jag hoppas och tror att jag får en bra blandning mellan sport o komfort. Provade en slik 5:a för två år sedan och var väldigt nöjd, så LCI:n får gärna slå det :) ---- BMW CS #6212 |
|
| Då lär du bli nöjd, VDC är såklart den optimala lösningen. Det finns alltid grejer man skulle vilja lägga till 😞 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.