AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.315

Vad orsakar störningar i bilradion?

Hej

Jag har en BMW 316i årsmodell 2002 som gått 6700 mil. På senare tid har jag fått problem med ljudet i bilradion - Det knastrar i högtalarna...

Radiomottagningen är bra och brusfri. Det som händer är att det efter ett tag dyker upp störningar i ljudet i form av "knasterljud" eller "tick".

Störningarna är konstanta och följer varvtalet på motorn.
Ökat varvtal ökar frekvensen/hastigheten på störningarna som uppkommer.

Störnigarna försvinner i samma ögonblick jag stänger av motorn. Störningarna hörs bara när jag använder radion, inte om jag spelar en CD-skiva.

Störningarna är bara närvarande då bilen är varm. Jag kan starta bilen och köra cirka 5 km innan störningarna uppkommer.

Bilen har en "förstärkare" som sitter monterad i vänster C-stolpe. Radioantennen i bilens bakruta är monterad till denna och även bakrutans värmeslingor, samt antennen för bilnyckeln. Denna box har jag testat att byta mot en annan begagnad men det gjorde ingen skillnad. Störningarna finns kvar. Alla kontakter ser fina ut på bägge boxar...

Bilen fick nya tändmoduler (4x) för några månader sedan men denna störning har uppkommit långt senare. Bilen går precis som vanligt, det märks inget annat konstigt än just knaster i radioljudet.

Jag provade att koppla en startkabel mellan motor och batteriets minuspol för att kontrollera motorns jord men det blev ingen förbättring. Stänga av bilens klimatanläggning och ljus gör ingen skillnad. Bilbatteriet är cirka två år gammalt och det syns ingen oxidation kring polerna.

Jag har letat och letat på nätet men inte hittat något som beskriver detta.
Är det någon som har några idéer om vad som kan tänkas ge upphov till denna störning?

Vore tacksam för alla tips
/André
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.