AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.260

vad är m-chassi ?

håller på att tittar runt lite efter en z3 2,8 och det står m chassi på en del av dom och undrar vad det innebär ?
och är det något som man ska kolla efter ,någon sjuka på dom ?
När det gäller z3 så gjorde jag ett litet stick prov på tre st bilar till salu på blocket med m-chassi i annonsbeskrivningen. Genom att ta bilens reg. nummer kan man via transportstyrelsen få ut bilens VIN nummer (identifieringsnummer) och sedan använda det för att läsa av bilens ursprungsutrustning mm. med en s.k. VIN dekoder. (Finns flera olika, googla).

Bil nummer 1 hittade jag inget via VIN numret som skulle antyda till något m-chassi.

Bil nummer 2 fanns det däremot något som heter m-sports suspension (code S704a), frågan är om det är detta tillägg som anses vara m-chassi?

Bil nummer 3, samma som bil nummer 2

När jag googlar på "bmw z3 S704a" hittar jag en länk till bildelsbasen där ett fjäderben fram dyker upp med anm: m-chassi (S704a).

Nu vet inte jag om detta är till någon hjälp men kanske lite stöd i ditt letande.

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
M-chassi är just att bilen är sänkt och styvare i fjädring och stötdämpning. Z3:or med M-chassi har även 25% diffbroms. Sänkningen är 15 mm.

/Masten
ok
är det något man ska kolla ,någon sjuka på dom ?
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Nej, det var nog ett ganska dyrt tillägg och ger en lite snyggare bil (tycker jag) och aningen bättre köregenskaper. Ofta, men inte alltid var det kopplat till att man fick ratt och växelspak med m-logga på.

Det enda negativa jag kan komma på är att sänkningen kan ge en cambervinkel så att bilen sliter bakdäcken mer på insidan än på utsidan = lite högre däckkostnad.

Per
Pe
51
Peggen
BMW M135i xDrive -15
Om det ingår en diffbroms borde det vara riktigt intressant för den som kör aktivt. Vet inte om 25% diff räcker, men är dt samma som i riktiga M-versionen så gör det säkert det. Dock är det väl lamelldiff så det gäller att kolla funktionen.
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Diffbromsen gör det mkt roligare att köra när man stängt av antispinnsystemet :-)

På de riktiga M-bilarna är det lameller men jag tror faktiskt att det vanligaste på de andra bilarna var torsionstyp.

Per
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
0704 Sportfahrwerk, M
0209 Sperrdifferential (25%)

Har jag på min bil, misstänker dock att det var två olika tillval som inte hängde ihop. Jag har försäljningsbroschyren och tillvalslistan till min bil och där är det två separata tillval.

Har kört slut två omgångar däck utan någon tendens till snedslitning, så jag tror inte det är några problem med hjulinställningen.

Byte av difftyp skedde nog vid en viss tidpunkt och är inte kopplat till M-modellen, men är lite osäker.

M-logga satte man väl aldrig på en oäkta M-bil?

Calle

fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Edit, Det var ett tillval......

I-
27
I-Me-Mine
Z3 2,8 -98
Om jag förstår min utrustningslista rätt så har jag:
S209A = SPERRDIFFERENTIAL 25%
S710A = M LEDERLENKRAD

Står emellertid ingenstans ngt om Sportfahrwerk, M
på viken sida hittar ja utrustnings koderna till z3
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
De finns lite varstans googla vin decoder BMW. till exempel här: Länk

tack det va det ja leta efter hade glömt vad sidan hette
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.