AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
489

Bilen blir fortfarande VARM!

Har nu bytt termostat,kylare och fläktkopplingen.Har luftat rikitigt (2-3ggr).Har fläktkopplingen någon givare??Det är en manuelare utan AC.Någon som har haft samma problem som jag????

KickDown
Benno
Är det vatten o oljan? (gråsmetigt på stickan)
Kolla topplockspackningen.

Nej.Oljan ser bra ut.

KickDown
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmm...vattenpumpen då?

O nej fläktkopplingen har en "inbyggd" termostat i sig som "greppar" när det blir varmt....dålig förklaring men har du bara köpt en ny fläktkoppling så skall det inte vara några problem där iaf.

Mvh janne.
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Var det en ny kylare eller en beg?. Flusha du systemet riktigt innan? Kan vara massa skit som stoppar.

Är inte riktigt säker på just den modellen men på vissa
så kan man montera in termostaten på fel håll vilket ger en mkt sämre tempreglering.
Termostaten går bara in på ett håll.Satte in den fel första gången o då bara spruta de vatten.Körde med bilen en sväng i natt.Står man stilla med bilen i tomgång (rödljus) så bara stiger tempen.Börjar man köra så åker den ner.I motorvägen går den ner till 1\3.

KickDown
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Även jag (som Janne T) funderar på vattenpumpen? Kolla så att inte flänsar har gått av eller ärjat bort.

Always Diesel
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Oj, kanske var lite otydlig där, jag syftar altså på flänsarna i vattenpumpen som skall pumpa runt vattnet.

Always Diesel
Får kolla upp pumpen också.Sista alternativet :)

KickDown
la
43
lavajas
518g BioGas -96
Vilken av bilarna gäller det? jag har haft liknande problem med min,,, höjd temp,, effekt förlust,, trycker ur sig kylarvatten,, (oklart var),, men ingen olja i vattnet,, ryker inte det minsta,,

har inte direkt nån lust att slita av toppen i onödan,,

lavajas
Mankan
Tja!Kolla om det bubblar i kylarn eller expantionskärlet!Kan läcka in varma avgaser genom topplocks packningen tex!Har haft detta problem på en annan bil en gång.
Mankan
Det gäller E28:an.Ska kolla upp om de bubblar i kärlet.Ska jag kolla när den e varm eller kall???Hur kollar jag om de bubblar i kylarn???

KickDown
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Öppna kylarlocket(när motorn är kall förslagsvis:)),starta motorn,gå ut,öppna motorhuven,kolla med en lampa(vid behov) in i exp.kärlet o kika efter bubblande....Gör det det =inte bra..Då är det troligast som Mankan skriver toppackningen eller spricka i toppen.

Brukar vara bäst att kolla kallt dels ur säkerhetssynpunkt dels att ev. sprickor kan "tätas" när motorn blir varm.

Mvh Janne.
Jag har inget lock på kylaren :)
Har bara kärlet man fyller vatten.

KickDown
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...vet det..det var expansionskärlets lock jag menade..lite trött var jag nog där :)

Mvh Janne.
Har kollat upp de idag.Inget bubblande i kärlet.Får kolla upp pumpen också.Körde med den inne i stan idag.Tempmätaren bara for upp.Fick köra ut på motorvägen och raka vägen hem.Överjobbigt allså

KickDown
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Om du syftar på din 24v så törs jag nästan garantera attt det är vattenpumpen. Skovelhjulet är gjort av plast och brukar med tiden gå sönder.

Det kan bara upptäckas genom att montera lös pumpen och kolla.

Tog ut vattenpumpen igår.Verka inte vara något fel på den.Bytte en termostat till men ändå händer inget.Nu har jag kollat upp allt tycker jag.Ändå blir den varm.Har fläktkopplingen någon Givare som sätter igång den när bilen blir varm???Kollade på min kusins bil (opel omega)som också har magnetisk fläkt.Den snurra snabbare än min fläkt.Därför undra jag om de finns någon givare till fläkten.

KickDown
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Hur högt går tempmätaren?
Min parkerar ett par mm från det röda som mest, även vid landsvägskörning.

I instruktionsboken står det att tempmätaren kan tillåtas tangera det röda fältet vid varm väderlek.
...men det känns inte riktigt bra att ligga så nära tycker jag iaf.

Har precis hämtat bilen.Kusinen har luftatrikitigt ordentligt.Ja själv fick inte ut all luft tydligen.Sen va de något han sa att han hade gjort för att termostaten inte vill öppnas (den funka,han hade provat me att koka).De ska tydligen vara svårt att lufta just E28:or.Men nu e den bra.Går lite över mitten vid stillastående.Men närmar sig inte röda iaf.SKÖNTT

KickDown
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.