AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.673

Byta styrenhet M3 E46

Nu är det så att jag har mest troligt något fel i min styrenhet.

Kan jag köpa en begagnad styrenhet och sätta i min bil?

Eller måste jag köpa en helt ny och sedan programmera den för min bil?

Någon som vet kostnader?
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Det borde vara fullt möjligt att programmera om en begagnad, det funkar på de flesta bilar. Det kan vara en del jobb med att få startsparren att fungera och programmera in alla nycklar igen. Jag har tyvärr inga detaljkunskaper i M3:ans startspärrr och sådana funktioner, träningsmanualen för M3 motorn nämner inge angående detta tyvärr.
Med andra ord så är det lättare att skaffa en ny box direkt kanske?
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Nja, men den måste ju programmeras på samma sätt så totalkostnaden blir antagligen högre. Men å andra sidan så får du ju en ny. Men styrboxar brukar tyvärr vara dyra som fan hos märkeshandlare.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Felsöka och laga den befintliga?
Finns det något företag som kan fixa styrboxar?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Sök på "DME repair" eller liknande.
Annars starta en tråd på Svenska Elektronikforumet Länk om dina problem!
Finns mycket kunnigt folk där, säkert någon som kan ta sig tag i problemet!
Nu vet jag inte vad du har fått för kostnadsförslag på att byta ut enheten, men jag kan tänka mig att de är rätt dyrt?
En annat alternativ är ju att kolla efter ett komplett kit, dvs alla boxar, nycklar och lås som behövs för att göra ett byte.
Men ett komplett kit är sällan komplett, alltid saknas de något lås, tex. handskfacket eller så saknas de nycklar vilket är synd ifall man har alla.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Det finns en lång tråd på M3Forum om att hacka MSS54: Länk

Vad jag har kunnat läsa mig till så är det inga större problem att köpa en beg. ECU och koda om den. Du kan även testa att fråga någon där om dina felkoder. Jag skulle kunna tänka mig att det är någon av transistorerna i utgångsstegen som har ballat ur. I sådana fall så är det en komponent för några tior som behöver bytas.

Vem som helst som kan elektronikreparationer bör kunna mäta upp dessa och eventuellt byta om det är fel på någon, det är inte svårare än att laga en HIFI-förstärkare!
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Utgångstransistorn skulle kunna vara felaktig, men jag hade börjat med att jobba med felkoder och försöka ordna de en efter en innan jag gav mig på att lämna in styrenheten för lödning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.