|
|
|
|---|---|
|
Idag hände något med min bil och jag sitter som ett ufo, är inte bilkunnig alls! Startade bilen, den är varmkörd innan, gasar för att åka iväg, bilen börjar då varva av sig själv 4-5000 varv och det blåryker. Stänker av motorn. Öppnar huven och vid oljepåfyllningen har det läckt (sprutat) olja och jag kände en oro av att det skulle börja brinna. Vad kan vara fel? | |
|
Har du haft problem tidigare med motorprestanda eller märkt nått i övrigt ? Känns ju nästan som turbon sagt upp sig och motorn börjat gå på motoroljan- därav motorvarvet. Eller övertryck i vevhuset som kan ge samma symtom. Men starta inte motorn utan att ta reda på felet. |
|
|
Tömde oljan och det måste varit övertryck, fick ur 8 liter! Fyllt på i sin ordning nu med rätt mängd och startat, vit rök någon kilometer och nu går den som den ska igen. Innan har den varnat för lågt oljetryck och på stickan har det varit max, men fylld ju givetvis på först utan att kolla. Typisk tjejgrej att göra kanske... Om det nu varit alldeles för mycket olja i under 30 mils körning, kan det ha påverkat något? Jag kommer givetvis att lämna in den till BMW för felsökning och genomgång. |
|
|
Rent teoretiskt kan topplockspackningen gå sönder pga för högt oljetryck, men åtta liter är väl inte supermycket för mycket...så troligen har den klarat sig. Kör bilen lite och håll koll på oljevolymen (via stickan!). Om oljenivån är stabil är det nog ingen fara. Tror inte du behöver lämna in bilen för felsökning om du inte tycker att den uppträder konstigt, t ex drar mycker olja, blåryker eller går konstigt i motorn. Du kan säkert behöva köra kanske 100 mil innan all olja är borta från motor, katalysator och partikelfilter - kör gärna ett par långkörningar så katalysator och partikelfiltret kan rena sig. Varnade den för lågt oljetryck eller låg oljenivå, innan du fyllde i (för mycket) olja? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för dina ord, känner mig genast lugnare. Den varnade för låg oljenivå, även efter att jag fyllt på, det som var så konstigt. Men kan den även varna för hög oljenivå? Nu lyser inte den lampan iaf :o) Ska hålla koll på allt du skrev. Tack för alla svar! |
|
|
Kan vara givaren som är dålig eller t om trasig - det var vanligt på t ex E46 och E39:orna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är det påfyllt för mycket olja eller har den spätts ut med diesel? Vet om att en del volvomotorer har fått problem med att en hel del diesel hamnat i oljan och till slut när oljenivån är tillräckligt hög skenar motorn. |
|
|
Kan det vara så att oljan var utspädd med någon annan vätska, Diesel eller kylvatten. Såg du att oljan var annorlunda, luktade den diesel? Kan nu inte Bmw:s dieslar utan o innan men dieselkanalerna går väll i topplocket. Rätta mej om jag har fel. då kan diesel spä ut olja. om det inte är tätt. På lastbilar byts kopparhylsor ut runt insprutare pga diesel i kylvätskan. Där kan även diesel gå i oljan. Fyllde du med ny olja? mvh |
|
|
Wheelie82 , du han före med din teori :) mvh |
|
|
Kanske vehusventilationen igensatt? |
|
|
TS skrev ju att hon hade fyllt på olja när bilen varnade för att nivån var låg, utan att kolla volymen på stickan...låter som mest troliga förklaringen till att oljevolymen var för hög efter påfyllning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Oljan var inte konstig alls och luktade inte diesel. | |
| Jag fyllde med ny olja :-) | |
|
Johan B, naturligtvis var det väll olja som var i sumpen. Jag som inte läste tillräckligt noga. Ditt inlägg va klockrent. Oljenivågivaren är kanske inte ok, hoppas att allt blir bra mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.