AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
13.858

Köp av X3

Sida 1 av 2
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

Jag ska nu ta steget in i suv världen och har bestämt mig för att köpa en X3:a.
Då jag inte har så mycket kunskap om X3:an så tar jag gärna emot tips och råd.

Jag har en -04 3,0 på G den har gått 14000k och ser fin ut, men vad ska man titta extra noga på? Finns det några typ barnsjukdomar som man ska känna till?

När man läser här på forumet så verkar det som är alla X3 & X5 är så NÖJDA och problemen verkar vara få typ stäcker sig till att mäta baksäten och hur man får loss blinkersglas.

Man vill ju gärna ansluta sig till den nöjda skaran så alla tips & råd beaktas.
Tack på förhand
Mvh M.Jones (Visby)

//BMW CS #6780
Livet är alldeles för kort, i förhållande till hur länge man är död.

Je
36
Jeppe på berget
740 D F01 2010
X3 3,0 D -06
328 AC Schnitzer cab -96
Hej! Bra val av bil! Har en 3,0 D som köptes ny 2006. Den har idag rullat 25.000 mil och går fortfarande bra.

Enda barnsjukdomen som jag har haft är fjädrarna bak som gått sönder en gång vid cirka 12.000 mil.
Har en kompis som hade en likadan som jag (vi köpte dem samma dag) och han fick byta sina bakfjädrar två gånger med cirka 12.000 mils intervaller.

Annars är det bara ett fäste till en elhiss som precis gick sönder men det kan väl vara ok efter så många mil.

I övrigt är det väl som med andra bilar, kolla ägarhistorik, att service är gjorda mm.

Är mkt mkt nöjd med min! sliter bromsar lite snabbare än "vanliga" bilar och som sagt, bakfjädrarna går av - räkna med att de är av, mina var av innan 7k mil på ena sidan och med brott på andra. En vän byte på sin för tredje gången (20k mil) nu och en annan bekant som har en som rullat 11k mil hade trasig fjädrar flera varv. Det märks inte alltid så tydligt eftersom det är vid avsmalningen på originalfjädern som det går av först, kan ev klonka lite o upplevas som stötigare (jag kände inte av det alls). Har själv varit sugen på en 3.0 272hk bensin - måste rulla fint i den bilen, o trevligt ljud =)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
X3 E83 är en trevlig modell men fjädrarna bak är en svaghet, mina gick dock av först vid 16.000mil någonstans och har precis bytts ut. Lustigt nog verkar det vara längre än genomsnittet trots att jag har en lite aggressiv körstil och kör en del på sämre vägar, jag tyckte i alla fall att det märktes tydligt på bilen när dessa gav upp den gick från hård men ok till oacceptabelt stötig. Ett varv per fjäder var av.

Bromsarna byttes tillsammans med fjädrarna nu vid nästan 17.000mil och har gjort ett ok jobb tycker jag, de varken gnisslade eller vibrerade trots att de var slitna och hade kanske gått att klämma några hundra mil extra ur? Dumt att snåla på så viktiga delar, och bägge punkterna tycker jag faller under normalt slitage för en stadsjeep. Om fjädrarna gått redan vid 10.000mil hade jag däremot reagerat över det, men 16.000mil för en tung bil med hög tyngdpunkt är inte onormalt lite?

När bilen var uppe på rampen för att mäta bromsdelarnas tjocklek hittade jag även en liten läcka, men jag har aldrig märkt att det försvunnit något på stickan. Det var ett någon centimeter brett spår från vakuumpumpen och ner längs motorns baksida, ett minst sagt litet oljeläckage som inte krävde några djupare tag ur plånboken för att åtgärda utan det blev ett byte av packning för ventilkåpan, vakuumpumpens packning sitter tyvärr ihop med denna.

Utöver det har bilen inte krävt någonting, modellen verkar rejäl minst sagt. Lycka till med funderingarna och det eventuella köpet!

//Bjersér
Visa användare
170
mac-jones
X3 3,0iA -04
Sapphireblack metallic

Jag tackar för tipsen, det verkar som X3:an är ett bra köp, och det verkar som man får väldigt mycket bil för pengarna.

Mvh M.Jones (Visby)

//BMW CS #6780
Livet är alldeles för kort, i förhållande till hur länge man är död.

sa
101
salo
520d F11 -11
Kollar lite efter en X3a också. Helst 2.0D facelift, automat.

Men är det inte väldigt få ute just nu? 3st som matchar mina (grundläggande) kriterier i Göteborg med angränsande län på blocket...

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Kolla NETBIL. Finns en fin -12 2.0d med aut och navi på auktion. Kommentaren är "fin bil". Auktion Göteborg/Sisjön

//Anders

sa
101
salo
520d F11 -11
amullo: den ser kanonfin ut! Precis som jag vill ha den, men den kommer nog att hamna en bra bit över min budget som jag tänker mig absolut max är 250k, helst under 200.000-strecket :)
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Hej. Jag har precis köpt en 08 och ska få den på Tisdag.
Längtar. Fast det är för att jag är BMW lös nu.
Lycka till med letandet.
Häls Niclas.

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Grattis, vad blev det för motor i din bil nbtarzan?

//Bjersér
Verkar hålla hyfsat 3e handsvärde med... Blev erbjuden 175 i inbyte för min -08 2,0d at. Vit, sportstolar, panoramatak 7400 mil... Tycker det är bra, känns väldigt nära vad jag skulle kunna få privat. Detta var Volvo, BMW i Norrköping pratade om 140 dock.

Hur som helst tror jag man bör se till att köpa en med automat, dels för framtida försäljning och dels för sin egen skull då den gör sig klart bättre med automat än utan
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Hej igen.
Det blev en 2008 2,0D med automat.
Det var beigt skinn i den enligt firman.
Hur ser man skillnad på skinn och sensatec?

Häls Niclas
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det är enklast att kontrollera bilens utrustningslista:
Länk

Bilens chassinummer kan du hitta här med hjälp av registreringsnumret:
Länk

//Bjersér
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Chassinummer har jag. Men hur kollar jag utrustningen?
/Niclas
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Tack Bjerser.
Jag Lyckades få fram det nu.
Det var sensatec/ sandbeige.
Är skinn bättre? Fast de flesta X3:or kanske har sensatec?

Hade beige i vår förra 525iat och i den var det skinn.
Sensatec kanske är lättare att hålla rent?

/Niclas
Bara för det fick jag ringa bärgning idag - bilen blev överhettad.... Mkt smidigt fungerade BMW mobile care
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Vad var det som hänt fredrik?
Häls Niclas
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag hade föredragit skinn men vill därmed inte påstå att Sensatec saknar fördelar mot djurhuden: Sensatec är mindre känsligt mot slitage, lättare att hålla rent och blir varken kallt på vintern eller varmt på sommaren så som skinn blir.

Å andra sidan har materialet visat en tendens att spricka på utsätta ställen vilket visserligen går att laga billigt om man vänder sig till rätt ställe, och om det görs rätt syns inte lagningen efteråt. Varken tyg och skinn spricker men även dessa bägge slits gärna lite lätt med åren på utsätta ställen som t.ex på förarstolens sidostöd där man kliver i och ur frekvent.

Den största nackdelen med Sensatec i mina ögon är att det känns inte lika exklusivt, det känns inte som en BMW-klädsel helt enkelt. Jag har den svarta varianten i min bil och den gör sitt jobb utmärkt men skinn eller BMW´s rejäla tyg höjer känslan i bilen ett steg till.

Fredrik_wt: Jag beklagar och håller tummarna för att det var ett enkelt fel!

//Bjersér
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Jag får nog ta den där sensatecen för det är få bilar med riktigtskinn på marknaden. Såg att det går att köpa nytt för 3000kr till både sitt och ryggstöd om den skulle bli sämre framöver. Men den kanske är bra för barnen i baksätet

Blir troligen den jag redan bestämt mig för ändå.

Häls Niclas
Visa användare
105
nbtarzan
X3 2,0da - 08
Toyota Starlet Rallybil
Bjersner.
Ser att du äger en Lexus rx 400h Hur är den i jämförelse med X3 har haft lite funderingar på en sådan också.

/Niclas
Det var ett enkelt fel - temperatursensorn hade fått spelet tydligen så bilen trodde den blev varm... den ska komma imorrn o bytas då så ska det vara löst (hoppas jag, men så sa verkstaden) 1800.- gick det på. Fungerade för övrigt kanonsmidigt med BMW mobile care som hämta bilen och lämnade en X1 med bra utrustning istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.