AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.231

Nollställa klocksymbol e46

Hej
Jag har ca 1600 mil till nästa service oilservice.
Bytte nyligen alla vätskor olja broms kylar i samband med köpet av bilen.

Nu tändes klocksymbolen som indikerar (av vad jag förstått) tidsintervall för byte av broms vätska etc

Frågan är?

Indikerar klocksymbolen att det är dags NU, eller att det bör göras i samband med nästa service??

Om den är en separat funktion, kan man då släcka endast den nu utan att nolställa milen till nästa oridinarie service. har ju precis bytt bromsvästka mm så att nolställa endast den nu borde ju vara det rätta för att ligga rätt i tid/intervall?

Det är 24-månadersintervall på bromsvätska och kylarvätska så den lever sitt egna liv utanför övrig service.

///Micke
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Tillägg: Om du nollställer den så händer inget alls med milen, enbart bromsvätskeintervallen påverkas. Om jag inte missminner mig så kommer det stå ett nytt datum 2 år framåt i tiden då det ska bytas nästa gång.

el
162
elk
535i GT -10
550ia -07
BMW CS #10392
Hur nollställer man den? Har tillgång till INPA men fattar inte hur.. (e39 96:a)
Går det inte att nolla klockan utan några verktyg/elektronik
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Det går att jorda stift 7 i diagnosuttaget för att släcka servicen, jag är dock osäker på i vilket läge man ställer nyckeln mm för att nolla bromsvätskan. Jag gör iaf alltid så när jag servar bilen (oljeservice, insp. 1/2 mm) att jag jordar stift 7 och det funkar varje gång.

Eller så köper man ett verktyg på Ebay.
ryck in tripmätaren och håll den intryck
Tändningen till läge 1
Efter en stund kommer serviceintetvallen upp
Släpp knappen
Tryck in den igen, snabbt tryck
Då ändras det till klockan
Håll in knappen igen
Tills reset börjar blinka
Släpp och tryck snabbt igen

Hittade detta efter ett tag på nätet och det fungerade, datumet flyttades fram 2år
Fungerar enligt uppgift på fackligt och framåt

Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Det funkar inte på de tidigare modellerna.

"fackligt" ska givetvis vara facelift. telefonen stavade om det :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.