|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bestämde mig för att ge mig i kast med detta på mitt garageprojekt, något som blivit en utdragen process.. På E32 sitter låsmuttern som håller bakre navet på insidan av hjullagersidan, dvs gömd mellan drivaxel änden och navkransen. Efter att denna är demonterad, dras kransen av inåt, medan själva navet dras av utåt. Sedan kan hjullager med tillhörande låsring bytas. För återmontering gäller alltså omvänd ordning; navet måste dras/skjutas på genom det nya hjullagret från utsidan, samtidigt som mothåll krävs från insidan för att inte fördärva innerbanan på lagret. Till saken hör att det verkar som att bromsskölden måste vara monterad, om en sådan önskas. Funderade först på att bygga en egen press med mothåll, men eftersom bromsskölden bygger ut en hel del på sidorna blir en sådan ganska stor. Det enklaste alternativet verkar vara att demontera hela bakre bärmarmen, ta med hela klabbet till en verkstad och låta dem pressa i navet i en verkstadspress. Hur gör BMW verkstaden? Har googlat mängder på specialverktyg kring detta, men det verkar svårfunnet? | |
|
Lade in två bilder för att illustrera skillnaden mellan olika BMW nav: BMW E32 nav Länk BMW E38 nav Länk Notera skillnaden. På E32 är navet täckt, beroende på att axelstumpen som navbulten dras fast i sitter på navet. I E38 fallet sitter den på navkransen istället. Försvårar operationen en del, eftersom man inte kan använda sig av en genomgående lageravdragare/påskjutare, utan måste ha en utanpåliggande dito. |
|
|
Jag bytte bakre hjullager på min fd. E34. Jag gjorde det enkelt för mig(nåja) och plockade loss hela länkarmen och så fick verkstaden pbyta hjullagret. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nja, plocka loss hela bärarmen skulle jag inte vilka klassa som enkelt. Skruvarna/muttrarna som går genom de två bussningarna kan sitta riktigt hårt och är ganska svåra att nå - speciellt med en mutterknackare (som underlättar enormt om någon skruv/mutter sitter hårt). Dessutom måste man lossa hnadbromsvajern och den kan sitta något överjävligt fast i bärarmen - den sitter ju intryckt i ett hål och de har en tendens att rosta fast där. Sen åker du på luftning av bromsarna också. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.