AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.398

Fick en tråkig p-bot idag, behöver tips!

st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Snabb fråga..

Fik tyvärre en pböte idag. Fremför min sons dagis. Hele områet har parkeringforbud, men alla skal jo hämta barnen, annars får man gå ca 950m.. I alle fald, tog kanske 6 min fra att jeg gik tills jeg kom tilbaka.. P nissen var på plads... Hans svar var att jeg får overklaga... Fråga er det kört ? Als lönt att forsöka klaga?
Pakering forbud var det men inte stop forbud... Nb, jeg så ham sprige ud av sin bil och skriva med en gang, så han ventede heller inte...
För massa år sedan hörde jag att man så fort man fått en p-bot, direkt springa och köp 2-3 liter bensin.

Sen skickar min in en överklagan där man påstår sig ha fått bensinstopp och ej har parkerat bilen.

Har aldrig testat det själv, men det kanske funkar, eller inte.

Jag tror annars att det är rätt lönlöst att överklaga.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tekniskt fel (haveri) i form av punktering, bensinstopp eller liknande är något som brukar gå igenom vid överklagande. Ofta men inte alltid behöver någon form av bevis bifogas.
All överklagan görs hos Polisen så lycka till.

Tipset är väl att betala och ta lärdom och följ reglerna nästa gång.....
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är det parkeringsförbud och du ignorerar är det väl bara att betala?

Jag tummar också på vissa regler ibland, men där jag vet om riskerna innan så kan jag ju inte bli upprörd efteråt.

Det du däremot borde göra är att diskutera frågan med förskolan, skulle de inte kunna skapa några platser med max 10 min som tillåten parkeringstid? För att underlätta hämtning och lämning.

stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Tack for tipsen.. vi får se.. inte en stor grej, endast lite jobbigt...;(
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Först och främst så kolla upp skyltningen så att den är korrekt. Är det t.ex parkeringsmark så skall det klar framgå var man får och inte får stå, vem man kan kontakta och ffa när man åker ut att reglerna upphör, dvs att utanför skyltning så gäller inte "deras" regler när du kör ut.
På själva boten bör det framgå att ventilpositioen har kontrollerats och vägmärken. Kontrollantens ID skall framgå likväl vilken bilmodell som har bötfällts.
Tidsangivelser skall finnas tydligt. Man har rätt till kortare stopp även om det finns ett P-förbud, för i- och urlastning och dyl aktiviteter. Att hämta barn på dagis är ju en klar sådan aktivitet. Om avstånd till närmaste P-mark är "rimlig" så gäller dfet inte men 950 m faller klart utanför.
Praxis är 5 minuter.
Fanns det flera bilar? Fick de böter?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Vil endast avslutta tråden, men en positiv nyhet.
Overklagede, med grund att det kan tager mere end 5 min att hämta barnet på dagis, och att der inte är andre mulighetter för att parkere i närheten.

Fik medhold så nu slipper jeg for att betala:)

Stort tack for tips og råd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.