|
|
|
|---|---|
|
Min elfläkt på bilen tycks inte starta, den går upp och förbi mittensträcket på instrumentet om jag står stilla för länge. Så fort bilen rullar så är det lugnt. När jag köpte bilen så satt inte kontaktstycket fast på temgivaren, man kan ju undra om det var av en anledning. Satte dit kontakten och parkerade bilen på tomgång efter ett taq gick bilen snabbt upp till klockan 2 (sista vita sträcket). Hörde ingen elfläkt så jag körde iväg för att få ner tempen igen. Hur kan man felsöka den här elfläkten, och när ska den gå igång? /John Nilsson | |
|
Jag hade samma problem på min -98:a, detvisadesig att kullager i fläktmotorn rostat ihop så den varomöjlig att dra runt. Fläkten skall såklart starta när tempen blir för hög men den skall också gå igång såfort man trycker igån AC:n med snöflingan. Prova först att peta på bladen för att se om fläkten går runt, den ska rotera lätt utan något större motstånd. Steg 2 är att mata den med 12V direkt från ett batteri, för att se om den går. Om den fortfarandeinte rör sig efter detta så är antingen motorn fastrostad eller så är fläktmotstånden kassa (#8 Länk. Jag har för mig att det gick att mata motorn, antingen direkt ellervia motstånden, med 12 volt för att se om felet sitter där. Fläkten är relativt enkel att plocka loss men kräver dock att man tar bort hela främre kofångaren. Fläkten i sig går lätt att ta isär och de kullager som rostar ihop är lätta att pilla ur och byta, kostar säkert inte många tior.. [Att kalla någonting för idiotsäkert är att underskatta idioternas genialitet!] |
|
|
Hej! Fläkten har fastnat ordentligt. Försökte bryta loss den och smörja med 5-56. Den verkar vara rejält slut. Tänkte beställa en ny men nya lager borde jag prova först. Har du koll på vad lagren heter? /John |
|
|
Hej, Nya lager och lite allmän rengöring och 5-56 så har man en ny fläkt igen. Kolla gärna så fläktmotstånden ser OK ut då de också brukar ge sig. Har tyvärr inte kollat upp vad lagren heter men de ser inte ut att vara något märkvärdigt. Jag köpte en bättre begagnad fläkt, tog isär den och oljade in kullagren och den har gått 2-3 år utan problem. Minns jag rätt så har alla (6-cyl) fram t.om -98 samma fläkt, 99-00 har en annan och 01- har en tredje variant. [Att kalla någonting för idiotsäkert är att underskatta idioternas genialitet!] |
|
|
Elfläkten kyler väll bara AC-systemet och är inte till för att kyla motorn. Om du har problem med att motortempen stiger så är det nog något annat. Viscokopplingen kanske är slut, termostaten öppnar inte, luft i systemet |
|
|
Den kyler båda och den startar både pga AC o motortemp om det behövs. Och det är bra det för de många viskokopplingar funkar inte efter ett tag, den stora fläkten alltså. /Martin |
|
|
Jag får väl ta bort fläkten och se om man kan göra något åt den. Hur lossar man fronten? Måste lyktorna också bort ? Någon erfarenhet av fläktarna som säljs på ebay från usa och tyskland ? /john |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.